OmTag
OmTag. Huvudsaken är att ha rätt, eller att tala om för andra att de har fel...
Varför är det så förtvivlat viktigt att tala om för andra att de har fel när de väljer annorlunda mot en själv? Eller varför verkar så många känna sig påhoppade när någon skriver om sina val och dessa inte är de samma som de egna? Det har ju varit en del snack om analogt vs digitalt genom åren, där bägge sidor ofta är lika goda kålsupare när det gäller intoleransen gentemot de som tycker annorlunda än de själva.
Själv plåtar jag huvudsakligen analogt med svartvit film därför att det är bäst för mig, och ingen jävel har rätt att ifrågasätta detta. Om jag däremot skulle gå in och påstå att det vore bäst för andra skulle det vara en helt annan sak.
För mig står den analoga fotografin för en ursprunglig form av fotografi som jag uppskattar, silversalternas möte med ljus i ett mörkt rum. Det finns något magiskt i detta för mig, och som jag nämnt tidigare gillar jag de fysiska originalen i form av negativ av flera anledningar.
Dels är de relativt arkivbeständiga utan handpåläggning och dels kan jag fortsätta att arbeta med processen där ljus möter silver genom att göra mörkrumskopior från dessa negativ. Detta är viktigt för mig, jag begär inte att det skall vara viktigt för andra, men på samma sätt som jag respekterar deras val begär jag samma respekt för mina egna.
Nu handlar inte mitt val om att jag inte har kört digitalt och därmed saknar referenser, det kan vara viktigt att påpeka. Jag startade mitt digitala fotograferande i början av 2000 talet med en Sony CyberShot på 3,2 mp, sedan blev det en eos 300d som var den första ”överkomliga” konsument dslr, efter detta blev det en Nikon D90, Samsung nx10, Canon 5D Mk2, Sony Nex 5n och en del kompaktkameror Panasonic LX3, Ricoh GRD3 och en Canon S110 bland annat. Nu har jag Nex:en och S110 kvar. Hur som helst, mig passar det bättre att plåta med film fortfarande och det är det som är rätt för mig. Nog om detta.
Annars fick jag hem Salgados senaste bok: Genesis, här om dagen, fantastiska bilder och en fantastisk person, kolla det här föredraget. Men för att ett ögonblick knyta tillbaks till det tidigare tycker jag bättre om de tidiga analoga bilderna än de senare digitala i samma bok, för mig känns de mer levande.
Och innan ni kommenterar detta betänk noga vad jag skriver: ”,,, för mig känns de mer levande.” Jag skriver alltså inte att andra behöver tycka likadant eller att det är så i någon objektiv mening. Just detta tycker jag att ganska många missar, såväl när de kommenterar andras synpunkter som när de ger uttryck för sina egna. Alltså att göra skillnad på något som framförs som en personlig åsikt och något som framförs som en allmängiltig sanning.
Som du riktigt påpekar. Gå till väga med det du trivs med.
/ Bengt
-affe
Jag kör både digitalt och analogt men skiter fullständigt i vad andra tycker om detta. Skall väl tillägga att jag föredrar det analoga. Varför skall vi överhuvudtaget behöva försvara den teknik vi använder. Vet du jag tror att det är ren djävla avund då folk kritiserar denna gamla genuina teknik som också kräver så mycket mer av utövaren. Jag tycker nog att var och en som fotograferar och är verkligt intresserad borde lära sig ursprunget till den fotografiska bilden. Lära sig hela hantverket från kemi till slutprodukt. Vad faen skall dom använda den dag då dom digitala systemen slås ut, det finns en övertro på den digitala tekniken och att den skall fungera i evighet, samhället är sårbart. En dag då allting skiter sig kanske vi får gå tillbaka till blyerts, kolkrita och bomullspapper och camera obscura för att skapa våra bilder. Och även pappret i sig kräver sin teknik för framställning. "Tycker jag alltså"...
Må gott
/Hans-åke
-affe
-affe
titta på min hemsida så inser du nog själv att jag också tycker att analogt är mer passande för mig.
http://fotomojje.hostzi.com/
Hoppas inte att du tar illa vid dig, men när jag skulle göra en hemsida så kändes det som om det analoga var mer spännande att lägga upp där. Det är även mycket roligare att sitta vid ett ljusbord med lupp och granska negativ, svårt att förklara men så tycker jag.
Sedan tycker jag att det är så jäkla skoj med mellanformat och större format, problemet är ofta kostnaden då som blir dyrare. Om jag haft möjlighet och ekonomi och kunskap till det så hade jag gärna kört Wet plate, men har varken utrymme eller ekonomi till detta. Men visst ser det magiskt ut.
Retar länken dig så tar bort den bara, inga problem.
-affe
Den klassiska mörkrumsbaserade fotografin upphör nog aldrig att ha sin lockelse för den som har varit med. När jag på 1960-talet såg min första egna bild långsamt visualisera sig i framkallningsskålen i det dunkla mörkrummet, tyckte jag att det var trolleri - magi. Sedan var jag ohjälpligen fast i detta med fotografi.
-affe
/J-O
-affe
-affe
/Mikael Good
-affe
Vi har befunnit oss i en brytningstid ganska länge nu mellan gammal och ny fototeknik.
Många nytillkomna fotografer har gjort en mycket kort fotoresa och i de allra flesta fall är den dessutom enbart digital. De har ingen, eller mycket ringa, erfarenhet av analog fotografering. Å andra sidan finns det också fotografer som enbart fotograferar analogt och aldrig har provat på digital teknik. När dessa båda grupper debatterar med varandra gör de det utan att ha tillräckligt på fötterna. Det blir låsningar och trista beskyllningar.
Det förekommer tyvärr, från båda sidor, ett självförhärligande av den egna tekniken som ytterligare spär på motsättningarna. Jag arbetar med bägge teknikerna och trivs med det. Det berikar min fotografering och det är lusten som får styra vilken teknik jag väljer. Bägge har sina för- och nackdelar.
/Torbjörn
-affe
-affe
Jag ser ändå ingen radikal skillnad i dina bilder med handhållen kamera..
/H
-affe