OmTag
OmTag. Att plåta på gatan
Ute och trampar lite gator igen, försöker fånga några bilder i steget. Mina gatubilder innehåller ganska sällan humor eller tvistade samband längre. Tidigare sökte jag mer detta, hittade någon snygg komposition och väntade in någon person till rätt ställe. Eller detta med att bygga historier genom att skapa samspel mellan personer och olika skyltar i miljön till exempel.
Jag har för egen del ledsnat lite på den typen av bilder, ofta tycker jag inte att de säger så mycket om någonting egentligen. Nu menar jag inte att alla som håller på med den typen av bilder gör fel på något sätt, det är bara jag själv som ledsnat på dem. Jag tycker också att gatufototrenden går mer och mer åt det hållet. Om man tittar på inPublic till exempel finns ganska mycket av den sortens gatufotografi.
Mycket av det vi traditionellt kallar gatufotografi var ju egentligen en form av dokumentärfotografi där man dokumenterade människorna i sin närmiljö. Nu säger man i stället att gatufotografi skall bestå av att fotografera okända som man inte har någon kontakt med?
Det som tidigare ofta handlade om att dokumentera människor man kände i vardagen har alltså förvandlats till att fotografer människor man inte känner i situationer där de inte förväntar sig att bli fotograferade? Det är en ganska stor skillnad, och en utveckling som jag inte är helt överens med.
Mitt eget gatufotande, om jag får kalla det så, handlar mer om att försöka fånga en känsla som jag själv kan känna igen mig i än att hitta roliga samband eller situationer. Jag tycker också att det är viktigt att jag försöker avbilda människor så att jag kan identifiera mig med dem på något sätt, och jag skrattar aldrig åt människorna med mina bilder. Om man vill ha exempel på skillnaden mellan att skratta åt människor och att skratta med människor kan man jämföra Parr och Elliot Erwitt.
Men om inte detta att dokumentera sin närmiljö och människorna som befolkar den längre betraktas som gatufotografi, vad skall man då kalla det? Eller generellt om man är mer intresserad av människorna man möter och försöker berätta något om dessa och inte är så intresserad av att göra balla bilder av okända i första hand, vad skall man i så fall kalla detta?
Nu menar säkert många, liksom mig själv, att detta med att indela allt i olika genrer och fack är ganska meningslöst egentligen? Problemet är bara att genrerna i sig är med och skapar normerna många gånger tror jag. Håller man på med att plåta på gatan så skall det helst passa de mallar andra satt upp, alltså helst vara tvistade bilder av anonyma människor där bildens värde ofta bedöms efter mungipornas rörelser hos betraktaren till exempel.
Det här ämnet skulle vara kul att diskutera på Hornstull t ex. Är det inte dags för en fika med fotosnack snart? Bengan har ju uttryckt en del tankar om det här i sin blogg också. Idag tänker jag se utställningen. Nyfiken som sjutton =)
-affe
-affe
Och som tidigare sagt så fotar du och jag med många andra för vår egen del och finner nöje i det.
Trava på i stan Alf!
Göran
-affe
Ha en fin dag//Rolf
-affe
Vilken av de skrattar åt människor?
Jag misstänker att du menar Parr då.
Men ligger inte även det i betraktarnas ögon om fotografen vill få en att skratta åt den avbildade? Eller snarare i huruvida betraktarnas tittande har gått över till tänkande?
För mig visar inte Parrs bilder människor att skratta åt utan ett samhälla av för mycket välstånd och konsumtion. Hans bilder gör mig snarare ledsen.
Men jag är kanske lite säregen då. Jag tyckte inte heller att filmen "Goodbye Lenin" (mycket omtalad även i Sverige) var någon komedi vilket filmen såldes som. Jag undvek filmen ganska länge för jag hade ingen lust med platta skämt. När jag ändå råkade se den så tyckte jag den var djupt tragisk.
Allt är en tolkningsfråga.
/Katja
-affe
-affe