OmTag
OmTag. Fast i det svartvita
Torsk på gråskalor, det kanske jag skulle kunna ange som ett personligt kännetecken. För egen del föredrar jag gråskalor framför färg som regel, när det gäller fotografi åtminstone. Jag tror att jag även minns i svartvitt, åtminstone är sällan färgen något jag saknar i mina bilder. Nu finns en massa fina färgbilder också, men det svartvita tenderar att fokusera innehållet i bilden för mig, jag minns lättare en svartvit bild än en färgbild som regel.
Speciellt när det gäller journalistiska arbeten tycker jag att färgen lätt kan ta över innehållet i bilden. Även många av de jag gillar som plåtar färg använder färgen på ett sådant sätt att färgens inneboende budskap tonas ned, alternativt går de hela vägen och använder den som bärande element i bilden, som Saul Leiter eller Ernst Haas till exempel. De använder ofta färgen som ytterligare ett grafiskt verktyg och inte för att ”reproducera verkligheten”.
Färg som reproduktion av verkligheten tycker jag ofta fungerar mindre bra. När jag befinner mig ute i verkligheten, som ju ses i färg naturligtvis, är någon form av mentalt filter omedvetet i gång vilket gör att jag inte distraheras av färgklickar som i sig är ointressanta för det jag ser. När jag tittar på färgbilder däremot dras uppmärksamheten liksom till en röd clownnäsa mot alla färgklickar. Mitt tittande blir splittrat, jag fastnar lätt i oväsentligheter i bilder och förlorar budskapet. Innehållet blir på något sätt ofta otydligt eftersom färgen i sig själv är ett så starkt visuellt inslag.
Det är svårt att plåta färg utan att det blir banalt i reportagesammanhang tycker jag. Dessutom finns en ”falskhet” som jag upplever många färgbilder, de utger sig på något sätt för att visa ”hur det ser ut” men eftersom de färger som kan återges på skärm eller i tryck är ganska begränsade jämfört med verklighetens färger får jag ofta en känsla av fejk. Då många idag dessutom drar ganska kraftigt i reglagen blir det ännu värre.
Svartvitt upplever jag ofta som ärligare i så måtto att det inte hymlar med att det är en abstraktion och dels kan jag färga bilderna med mina egna mentala färger som jag minns dem. Eller för att uttrycka det kort och koncist: det gäller att försvara det man själv brinner för, och våga stå för sina åsikter även om det blåser till ibland.
En annan fråga, det är ju ett helt koppel med fotografer från södra Sverige här på fotosidan, men ingen som har bloggat om fotofestivalen i Landskrona?! Ytterst besynnerligt tycker jag. Det måste väl varit någon som var där? Skriv om vad ni såg och vad ni tyckte! Om vi skall kunna odla ett bärkraftigt och utvecklande fotointresse så måste vi ut och titta och tycka om det vi ser, åtminstone anser jag det.
/Stephan
För att pigga upp dig så var de flesta bilderna i färg! Nog med gnäll nu: det var ett bra initiativ och vi har blivit bortskämda, helgen innan var det både Linan och planket samma lördag. Mer sådant tycker jag, även om jag är en tråkig gubbe med förlegad bildsyn.
Från resor gör jag nästan alltid en omgång svart-vita bilder och en omgång färgbilder.
När färger är naturliga finns inga risker, men när moderna inslag finns i bilderna, som självlysande joggingskor och kläder, eller ful reklam etc. kan just färgen förstöra bilden eller flytta fokus från det man vill visa till en detalj som ett par gymnastikskor.
I vissa sammanhang är färgerna det som gör bilden, man måste känna sig för.
Färgerna i vår urbana miljö är inte vad de var, de bullrar.
http://www.fotosidan.se/blogs/bob-bovin-photography/851-landskrona-fotofestival-2013-huummm.htm
Jag blir mycket orolig om det menas att du inte upplever färgerna i verkligheten Visserligen säger du med all rätt att man förvränger färger så det missgynnar det verkliga. Eller dagens färger i fotografin har en tendens att missgynna verkligheten eftersom man kan manipulera o Photoshop till exempel. Men att se verkligheten i svart vitt kanske är att gå ett steg för långt ha en bra dag /bert
-affe
Du har kloka ord om monokromt och färg. Jag tror att monokroma bilder bär en slags säker tradition om hur man skall tolka dem. Färgbilden har inte denna säkerhet, utan man faller lätt in i en orealistisk tolkning. Jag tror inte dagens ungdomar bär denna traditionserfarenhet, ty de ser bilden på ett annat sätt.
Det märkliga är att två av de internationellt kända fotograferna på Landskrona fotofestivalen hade bilder som var superhårt kontrastrika och monokroma. Precis som i slutet av femtio- och sextiotalet. Några durkdrivna fotografer jag känner från den här tiden kunde inte riktigt förstå detta att det kommer tillbaka. Är det för att det skall väcka uppmärksamhet?
Din bilder från natten, då vi ju ser i svartvit, är ofta mycket bra och bär inte den hårda kontrastens märke. De påminner i stället om bilder från tjugo- och trettiotalet. De och dina har ett behagligt lugn.
Ha det bra
Bob
-affe
-affe
Jag tröttnar inte heller på fina gråskalor, men har absolut inget emot färg. Man får laga efter läge. Jag gillar också din Cementabild med sina fina, mjuka toner.
/Torbjörn
-affe