OmTag
OmTag. Det fotografiska tillståndet?
Den för mig intressanta fotografin handlar om att visa något som det är på ett intressant sätt. Ofta gäller det att få en angelägen historia berättad. Denna historia behöver inte handla direkt om människor men den måste beröra mig som människa.
Jag kommer därför fortsättningsvis inte att uttala mig så ofta om de mer konstnärliga fotografiska utsvävningarna som ligger i tiden och som ofta handlar om att gestalta något verkligt eller fiktivt inre tillstånd, oavsett vilka tekniker man använt för detta. Anledningen för mig är enkel, bilderna intresserar mig helt enkelt inte.
Jag kan dock känna mig en smula uppgiven när man ser vilka fotoböcker som får pris, som de senaste i Photobook of the year, Paris eller vilka fotografer och vilken typ av fotografi som ofta lyfts fram. Men som sagt, jag har ingen åsikt eftersom det är bilder som inte berör mig eller som jag över huvud taget förstår storheten i. Enklast alltså att helt enkelt skita i dem, vilket jag också försöker göra.
Ett fint initiativ i den fotodokumentära traditionen som däremot är värt att lyfta fram är Hälsinglands Museums uppdrag till Inta Ruka att dokumentera livet på landsbygden. Det skulle behövas mycket mer sådant om dokumentärfotografin som profession skall överleva tror jag. I dag säljs ju knappast fotoböcker och arkiven är stendöda när det gäller den typen av bilder, kort sagt är det nog väldigt svårt att leva på fotografi i dag.
Men detta öde är ju något som delas av såväl musiker som författare med flera. Man brukar säga att kulturen är en spegel av samtiden och då stämmer nog det bedrövliga tillståndet ganska väl överens med hur det ser ut i samtiden?
Jag tror att det går mer och mer åt det hållet att man för att kunna göra sådant man själv står för måste se till att man har sin försörjning på annat håll. Att bli beroende av sina uppdragsgivare innebär nog ofta att man är tvungen att dra ned byxorna och luta sig framåt. Frågan är om det inte är detta vi ofta ser när det gäller fotografi idag, man tar sådant som man förväntar sig skall sälja hos etablissemanget, ett etablissemang som är i kraftig otakt med tiden.
Det är inte längre bilderna det handlar om, utan om hur mycket man kan skruva upp priserna på olika gallerier och auktionshus, dessa storheter lever ganska sällan i symbios med varandra.
Sedan tänker jag på att exempelvis Anders Petersen ofta bruka säga att han inte alls fotograferar vad han ser, utan vad kan känner.
Kanske är vi tillräckligt informerade om verkligheten ändå och då blir den konstnärliga fotografin intressantare för många.
För det är inte det som det handlar om, utan en undran om vi numera inte har några Svenska fotografer som känner sin hemmiljö, eller hembygd, och kan dokumentara den? Som Sune Jonsson mfl!
Men visst e det spännande att bjuda in Inta Ruka, men jag blir i alla fall litet undrande?
Kanske lika svårt för en svensk fotograf som åker till Lettland för att dokumentara landsbygden?
Som sagt, en fundering!
/B
Vem talar eller bryr sig exempelvis om Kiruna, där man flyttar en hel stad?. Vem dokumenterar det.
Skulle jag köpa en fotobok om den flytten? Nej jag tror inte det.
Tyvärr är det nog så att vi måste inse att tiden inte går att skruva tillbaka. Jag är övertygad om att
Joakim KE har rätt att utbudet i media och övrigt täcker väl behovet, och att konst fotografiet därför känns mer intressant i dag. Vi får heller inte glömma att pulsen och farten förändringen modet nuet också är något att dokumentera. Det är nog det samma med Björklunds skola , att den gamla hederliga kateder undervisningen inte fungerar i dag. Man måste tänka om i flödet av information som sköljer över oss. Lite trist men sant.
Bengt
Sedan tillhör jag själv en ganska omodern sort som faktiskt köper en hel del fotoböcker. ;)
Bengt