OmTag

Efter några års uppehåll med bloggande på fotosidan startar jag om 2024. Det kommer mest att handla om fotografi i olika former och en del om hur jag tänker runt mina bilder.

OmTag. Vanemönster och anpassning

Vi inrättar vår smak efter utbudet, apropå Bengans blogg och en ledare i SvD kultur här om dagen. I korthet handlar det om att vi hela tiden anpassar oss efter det vi matas med, eller det vi känner till. Med andra ord om bredden i utbudet skärs ned kommer också vår smak att bli smalare.

Det är viktigt för vår förmåga att ta till oss nya tankar och idéer att vi hela tiden har ett brett utbud som bas för våra intryck. Därför måste även smalare riktningar få komma till tals i det offentliga livet, inte nödvändigtvis för att vi alla skall gilla det, utan för att vi över huvud taget skall kunna relatera till det.

Genomkommersialiserad kultur till exempel kommer att jaga på mot mer av samma, eftersom vi tenderar att efterfråga sådant vi redan känner till och man producerar för att möta efterfrågan (eller tjäna pengar om man vill uttrycka det annorlunda). Detta i sin tur skapar en trångsynthet på sikt där vi alla blir mer eller mindre stöpta i samma form.

Denna trångsynthet riskerar att öka på intolerans mot och/eller rädsla för det annorlunda. Ofta hör man att ”vi levererar vad marknaden efterfrågar” eller ”om det inte lönar sig får du väl göra något annat” och det är en stor del av problemet, att vi som människor ses mer som konsumenter av varor än sociala varelser som kräver utmaningar och stimulans för att växa.

Tidigare stod borgerligheten till stor del som garant för ett kulturutbud med en viss bredd, och arbetarrörelsen hade en folkbildningstanke som bärande ideal. Detta var till nytta för både borgerlighet och arbetarrörelse. I dag jagar bägge grupperna främst statussymboler i form av materiella luftslott, och det hela paketeras och säljs in via TV och tidningar. Du är vad du äger och hela tillvaron handlar om yta och materiella värden är budskapet som dagligen sköljer över oss.

Fritt tänkande står inte högt i kurs, för detta hotar marknadens position: hur skulle det gå om folk började tvivla över att vägen till lyckan går via ett nytt Marbodal kök eller en större bil vart tredje år?

Kultur behövs, och framför allt kultur som inte alla gånger genererar maximal vinst. Men då krävs också att vi kan erkänna att det finns dem som ser värden i sådant vi själva kanske inte kan eller vill ta till oss och att vi inser att mångfald berikar även om vi själva inte är intresserade av allt i denna mångfald. Vi måste också sluta spotta efter ”kultureliten” och kanske börja lyssna lite till vad en del av dem har att säga, främst dem som har modet att stå upp för sina egna åsikter och tänker själva.

Inlagt 2013-12-17 14:31 | Läst 1764 ggr. | Permalink
Insiktsfullt skrivet ,Affe.fast de kan vara otroligt svårt o veta vad som är ens egna tankar och åsikter,när man som skrivet ,hela tiden matas med nya ideal och prylar.En vinnare finns alltid ,oavsett produkter ,o de är bankerna ./Anders
Svar från alf109 2013-12-17 15:58
Tack ska du ha Anders. Bankerna är alltid vinnare eftersom de själva sätter marginalerna, skyfflar ned vinsterna i egen ficka och frikostigt låter skattebetalarna stå för förlusterna. :)
-affe
Hoppas att teflonkulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt läser din fina text men troligtvis är hon inte intresserad av att kulturen sprids till alla medborgare. Sen vore det fint med en HCB-knapp på kameran när man gått i stå! Hade Bernt
Svar från alf109 2013-12-17 16:54
Tack ska du ha Bernt.
Så många kulturborgarråd ska man nog inte hoppas på, men man får skramla så gott man kan i sin lilla hörna av cyberrymden. :)
Ha det gott!
/Affe
Hej,
Så skönt att se en mångtydig bild. Helt utan kommersiellt syfte?
Den smalspåriga, men breddande kulturen borde få mer uppskattning. Något som vi borde se till, vi som strävar i marginalen. Fler röster som din borde tona fram.
Ha en upplyftande kväll
Bob
Svar från alf109 2013-12-17 17:37
Tack ska du ha Bob, vi får gneta på efter bästa förmåga. :)
-affe
Bra skrivet, och det ligger mycket i vad du säger. Ändå så tror jag att starka och självständiga människor söker sig bortom det aktuella utbudet. Behovet av att utvecklas driver på.
Ha det bra Alf!
Jon Anders
Svar från alf109 2013-12-17 18:37
Jo visst, men för att kunna efterfråga måste det finnas något att efterfråga och vetskap om att det finns och det är lite av pudelns kärna.
-affe
Jon Anders Klockar 2013-12-17 19:49
Det finns saker att efterfråga, och jag tror att både du och jag vet var det viktiga utbudet finns.
Jon Anders
Benganbus 2013-12-17 20:25
Håller med Affe här, de som söker sig utanför den tillrättalagda huvudfåran,
dom måste veta att det finns ett "utanför!" Och dom blir nog bara färre och färre! Ursäkta! ;)
/B
Instämmer.
Den av vissa så omhuldade "mångfalden" av t ex tv-kanaler leder ju i praktiken snarare till enfald i innehållet.



(Visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver