OmTag
OmTag. Slussenplaner och City67, samma upphovsmän?
Nu var det ett tag sedan jag var i Slussen (här i Stockholm), närmar bestämt var det i oktober. Jag blev förvånad att se att frisören fortfarande var kvar i Blå gången, det var tydligen en ganska osäker framtid som nalkades honom. Liksom de flesta små näringsidkare i gamla Slussen lär han knappast få någon lokal i det nya som han kan klara ekonomiskt.
Det finns ett problem med detta tycker jag, och det är att alla verksamheter som inte drar in så mycket pengar blir förvisade utanför staden eller att lägga ned. Det blir en betydligt tristare innerstad om det inte finns alternativa verksamheter, det tror jag de flesta håller med om. Samtidigt är det givetvis så att de som äger lokalerna har som uppgift att maximera sina intäkter, inget konstigt i detta.
Men utan att bli beskylld för att vara stalinist anser jag att en allmännytta och ett bruksvärdessystem som fungerar normgivande inte är så fel alla gånger. Andra tycker att det är som det skall vara, fattiglapparna och de med verksamheter som inte klarar hyror i innerstaden förpassas vänligen men bestämt till periferin.
Hur som helst är det som det är, och en förändring i dag är nog näst intill en politisk omöjlighet, alldeles för många har redan betalat alldeles för mycket för sina lokaler och sitt boende. Hur skulle det gå om värdet på deras investeringar sjönk kraftigt? När man dessutom kanske använt investeringen som säkerhet till nya lån osv? Som sagt, det finns nog ingen politiker med självbevarelsedrift som vågar gå in och peta i detta idag.
I Slussen blir det dödare och dödare, samtidigt som det kraftigt eftersatta underhållet gör det akut att göra något verkar det ena förslaget efter det andra få slängas på skräphögen. När man ser planerna på en gigantisk trafikled från Stadsgården via Slussen och in till Gamla Stan är det svårt att inte dra paralleller till City67, alltså den plan som skulle förvandla stora delar av City till motortrafikleder och parkeringshus.
Även den här gången verkar det vara ungefär lika genomtänkt och förankrat. Det blir spännande att se om man hinner komma fram med en lösning innan nuvarande Slussen ramlat ned i Saltsjön?
Jag brukar ofta ta någon bild i hörnan vid Saltsöbanans hållplats, så även den här gången, förmodligen en av mina sista från detta ställe.
Alla de lokalerna har numera transformerats till restauranger och caféer, eller någonting med data och IT.
Inget ont i det kanske, men väldigt tråkigt och ytligt i mina ögon.
Stalinist eller inte trycker jag att när marknadskrafterna styr blir det väldigt enkelriktat och urvattnat i butikerna.
Du visar två väldigt fina bilder i inlägget!
-affe
Som att dra en gigantisk trafikled. Sanningen är att man minskar antalet filer mot idag, man minskar också den maximala trafikkapaciteten för bilar. Däremot skiljer man de olika trafikslagen vilket gör det bättre och säkrare för cyklister och gångare. Så den beskrivning du ger är inte riktigt sann, däremot en vanligt missuppfattning, eller medveten vinkling bland slussenmoståndare.
Jag värnar absolut de små verksamheterna, jag har själv en sambo som driver en egen liten restaurang inne i stan, och folk skulle smälla av om de visste vilka hyror de får betala, det är absurt, fastighetsägarna tjänar mer på verksamheten än den som driver den. Hon har själv tagit miljon lån, jobbar 70-timmar i veckan och får i praktiken mindre betalt än sina anställda, då hennes timlön blir jäkligt låg, hon ger 10 andra arbete. 6 av 10 resturanger drivs av invandrare, precis som hon, därför är det stötande när man ser oppositionens förslag på skattechocker och högljudda retorik om att dessa småföretag i princip är bovar, ingen svensk skulle palla det dom gör, inget fack skulle acceptera att en anställd arbetade för den låga lönen eller under de förhållandena som hon som egen småföretagare gör, vi ska vara jäkligt glada att det finns sådana personer som kan ge oss andra jobb, det var ett sidospå :)
Problemet slussen är däremot komplext, den är tekniskt slut, och det är ingen vidare trevlig plats idag, helst vill man bara skynda igenom så fort som möjligt. Man lägger stora pengar bara på att hålla den öppen, vissa delar har to m fåt stängas för trafik för att de bedöms som för farliga. Som jag ser det kan det knappast bli sämre oavsett vad man gör. En annan anledning till att man bygger om är att man MÅSTE öka utappningskapaciteten av vatten från Mälaren, idag är risken för en allvarlig översvämnning 10 % per år, vilket är katastrofalt högt med tanke på de allvarliga konsekvenser det skulle ge.
I stort är vi nog överens,det ska vara lätt att driva verksamhet, man måste värna småföretagen, men det är inte bara marknadskrafterna som driver upp kostnader, fackens ständiga press på lägstalöner, arbetsgivaravgifter, skatter etc är nog en minst lika stor bov i frågan, det är en större kostnad än hyran. Hmm, detta kom att handla om mer än slussen :)
ps: fina bilder!
När det gäller löner så är ju minimilönen för en restauranganställd som fyllt 20 år 19264 kr (efter 6 år i yrket 20648 kr) med en ganska blygsam ob-ersättning om 19,80 kr/tim från kl 20.00-01.00 på vardagar och mellan 16.00 och 01.00 på helger och därefter 37.20 kr/tim på natten. Ungdomar under 20 år har minimilöner från ca 13000-16000 beroende på ålder. Sedan kan man givetvis tycka att de har för mycket betalt om man vill.
Just restauranger och krogar är det ju inte heller någon direkt brist på, finns ett 30-tal bara i mitt lilla närområde vid Hornstull. Jag vill nog snarare mena att det är en ganska kraftig överetablering inom detta verksamhetsområde innanför tullarna.
Tyvärr går ju folk på på priserna, ingen vill betala för vad maten kostar. Om du förordar höga lönekostnader, höga skatter et c så borde du vara först och gå att betala 115 kr för en dagens och inte gå dit det är billigt. Men komiskt nog är det ofta de som skriker om hårdare regler som inte vill betala vad det kostar.
Det är en överretablering, för det är svårt att få jobb i Sverige med de trösklar som byggs upp till arbetsmarkanden, och där är facken en stark bidragade orsak, EUs högsta lönekostnader och sen är det en massa krav på utbildning oavsett vad man ska göra, men även de höga skattera och avgifterna bidrar. Restaurang är en av de få branscher där det fortförande finns enkla jobb, där man kan få anställning även om man är långt ifrån arbetsmarkanden, tyvärr är andelen enkla jobb i Sverige på väg bort. Vi har 2 % enkla jobb mot 18 % i Tyskland, det är för dyrt med personal i Sverige. Detta gör ju att invandare inte har nåt val, de får starta restauranger och jobba häcken av sig utan ordentlig betalning, därav överetablering. Jag applåderar dem, varken du eller jag skulle nog palla hälften av den arbetsbördan som de utför. Och just krogarna är som sagt den viktigaste arbetsgivaren för folk som står långt ifrån arbetsmarkanden.
Verkligheten blir tyvärr att när oppositionen slänger på sina kostnader på småföretagen (för löntagarna har de ju loavt att inte ge sig på) och ska höja skatterna så är verkligheten att man måste höja priserna, dra ned på personal och ta emot personalen med bidrag från arbetsfömedlingen istället, sätta dom på skitjobb som att diska hela dagen, riktiga jobb byts mot bidragsjobb. Det kommer att vara verkligheten för min sambos verkamhet, det leder tvärtemot vad politikerna påstår sig vilja göra. Så ser det ut, det får inte att fly från verkligheten.
När min sambo kom till Sverige fick hon städa svart hos husägare, tyvärr fanns inte RUT-avdraget då, så hon kunde få vita jobb och pension. En reform som betalat sig helt själv och skapat jobb, det är jobbskapandet som måste till. Det går inte att fömedla jobb som inte finns.
Gällande slussen so megentligen var frågan.... det finns säkert en del olika alternativa utformningar, men att bevara slussen som en del vil är inget hållbart alternativ.
Jag tror Slussen blir bra, sen så kommer jag kanske sakna den på sitt sätt då jag kan gilla ruffiga miljöer. Jag har varit och fotat en del i Slussen också nu innan det byggs om. Jag borde passa på att ge mig ut i andra industriområden som också försvinner. Det är väl tyvärr lite dåligt med så kallade "glömda miljöer" i Stockholm då man inte lämnar något stående.
Som det står på hemsidan, "En Mötesplats, istället för "Trafikplats"... Jag har svårt att tänka mig, att en kaffe på Café där, kommer att bli dyrare än på Söder, eller i Gamla stan. Jag ser fram emot nya Slussen med sitt folkliv!!
Kanske blir det den nya platsen för Gatufoto :) //P
@Alf, Fint porträtt på frisören! Hoppas han hittar och får hjälp att hitta en ny lokal!!
http://www.yimby.se/2011/12/slussenmyter-del-11-den-a_1163.html
Vad gäller hantverkare tror jag att en stor bov är de höga skatterna på arbete. Hälften av arbetets frukter tas upp i skatt (inkomstskatter och sociala avgifter), vilket gör att hantverk och andra arbetsintensiva verksamheter blir dyra. Det gynnar kapitalintensiv handel med stora köplador. Rut- och Rot har visat vad sänkta skatter på arbete kan göra för sysselsättningen.
verkar vara många moderater här på fotosidan?! ;)