OmTag
OmTag. Kan dokumentär fotografi vara konst?
Är fotografi konst? En fråga som många tycker det är lätt att besvara med ett ja eller ett nej. Men först kanske man skall fundera lite över vad de olika begreppen betyder? Vad är egentligen fotografi? Och vad menar man med konst? Då dessa begrepp rymmer så olika betydelse hos olika människor tror jag knappast att man kan nå någon koncensus om vad som egentligen menas. Och för mig blir då hela debatten meningslös.
Om intendent x på museet y till exempel menar att dokumentär fotografi inte är konst därför att konst skall kräva något mer av sin betraktare, hur tänker hen då? Kan det inte till och med användas som motargument att intendent x själv inte har förmågan att finna något djupare än den rena ytan i dokumentärfotografi?
Egentligen borde denna diskussion vara helt betydelselös, men tyvärr får den en viss betydelse då olika institutioner, som museer, även fungerar som smakdomare och avgör vad som skall visas och vad som inte skall göra det. När det dessutom är så att den (förmodligen) viktigaste svenska samlingen av samtida dokumentärfoto innehas av en institution där man går ut med att man inte ser det som sitt uppdrag att hantera den typen av fotografi blir förvirringen nästan total.
Då man sedan frångår sina egna principer när man tycker det passar och ställer ut delar av materialet blir det ännu konstigare. Som jag ser det borde moderna avyttra sin samling av dokumentärfotografi till någon institution som är intresserad av den, som Umeå till exempel. Dessutom borde man agera konsekvent och inte visa lite dokumentärt för att dra billiga poänger bara för att man vill få lite publik.
Det läge som nu uppstått med ett moderna som tagit sin hand ifrån dokumentärfotografin, men inte riktigt, och som samtidigt håller på de största samlingarna av just dokumentär fotografi har skapat en situation som är ohållbar på sikt.
En naturfotograf ,som följer utvecklingen år efter år i en afrikansk naturpark, 'är inte konstnär. En konstnär får ljuga! Hitta på. Bluffa,Redigera , Strunta i fakta.
Men sen hur vi värderar, Exempelvis Anna Odell eller Sune Jonsson Det är en annan sak, . Jag vill bara i debatten påvisa skillnaden.
/ Bengt
Men...å andra sidan finns det dokumentär fotografi som jag personligen tycker kan klassas som konst också (tex. Sune Jonsson & Inta Ruka). Ja det är som sagt inte lätt det där. Tur att det finns en kulturelit som kan bestämma vad som är rätt & fel.
(Gillar bilden f.ö.)
Mvh //Simon
I frågan om konst, kan det vara så enkelspårigt som att institutionskonst vilar i begreppen form och innehåll och att dessa på något sätt skall balanseras. Dokumentärfotografin handlar i min mening mycket mer om innehåll och då främst realism. Men när viss typ av dokumentärfotografi uppnått betydande ålder så träder formspråket fram som spännande (historiskt) och "blir då konst" hos institutionerna.
J Karlén
I mitt arbete som folkhögskolelärare uppmanar vi våra elever att använda sig av Nationalenkliopodin som källa. ( inte säker på stavningen) så då är det konst när det står så i NE.
Alberto Giacommeti utryckte sig så här - Konst, det är att formulera sig ett problem och sedan lösa det-
Om Moderna- och de fotografiska samlingarna är det sorgligt, måste vara knepigt för de som är ansvariga där
att se Fotografiskas framgång som samlingsplats för fotografin. Speciellt som man sitter på en av världens finaste
samlingar ur fotografihistorien. Men det är väl mest akademiskt grubblande där ute, det postmodernistiska snurrade nog till ordentligt.
För mig är den dokumentära fotografin präglat av närvaro, deltagande och berättande.
Sune Jonsson, Bengt Göran Carlsson, Curt Larsson, Jean Hermansson, Odd uhrbom, Lennart Nilsson, Manne Lind, Micke Berg, Stig T karlsson , Gunnar Forsell, KW Gullers ....listan är lång
Så förnöjd med din bok med Nattbilder Alf!! Det är dokumentärt!!! och KONST!!!
mvh
Lasse
/H