OmTag

Efter några års uppehåll med bloggande på fotosidan startar jag om 2024. Det kommer mest att handla om fotografi i olika former och en del om hur jag tänker runt mina bilder.

OmTag. Den hårda bildestetiken

Jag har ju själv debatterat lite om detta med fotografi och om det är konst eller inte, och vad som eventuellt är konst och vad som kanske inte är det. Egentligen är det en diskussion som är ganska meningslös tycker jag, om det inte vore för dess påverkan på agendan.

I dagens SvD var det en diskussion där Aida Chehrehgoshas gav uttryck för sitt ogillande när det gäller Anders Petersens och JHs med fleras bildstil. Hon ansåg att det var buskigt och gubbsjukt och hade vad jag förstår svårt att förstå hyllningskörerna.

Jag kan väl hålla med om det hon säger och tycker väl också att mycket blir objektifierande och spekulativt i den genren. Den säger mig helt enkelt ingenting, och jag kan inte heller identifiera mig med bilderna. Kort sagt förstår jag inte vad man vill säga?

Men å andra sidan förutsätter jag att det finns någon form av kontrakt mellan de avbildade och fotograferna så egentligen skiter jag i vad de håller på med. Detta är ju en ganska smal och liten gren inom den dokumentära fotografin, om man ens skall betrakta den som dokumentär, så i det stora hela har den ju föga betydelse.

Jag skulle tro att den just i Sverige får ta betydligt större plats än på andra håll i världen. Man verkar ofta bara kunna se en sak i taget här och nu är det sedan en tid till stor del Petersen, JH och den typ av fotografi som ligger deras nära som gäller.

Hur som helst är det egentligen ingen idé att peka finger åt speciella fotografer, de gör ju sin pryl sedan är det upp till oss andra vad vi tycker. Tycker man att det är skit så gör man, och jag personligen tycker att det till stora delar är skit.

Inlagt 2014-02-02 20:53 | Läst 1674 ggr. | Permalink
Jaha, det var verkligen modigt. Att svära i kyrkan....
Som autodidakt tycker jag själv att väldigt mycket är spekulativt i denna genre.

J Karlén
En helt enastående bild Affe! Jag är mycket imponerad.

Det som är skit tycker jag, är att det är enkelspårigt, det som anses vara bra i vissa kretsar. Samma sak hela tiden. Det var väl också lite så Aida menade. Jag är ju som bekant en allätare, från 1700-tals måleri till nutida fotografi. Det fins bra bilder i många olika genrer.

Mats Lindfors
http://matslindfors.blogspot.se/
Kul att hon såg Petersens bilder i Landskrona. Man blir lite nyfiken på vad hon käkar för några piller ;) I ärlighetens namn så var faktiskt den största delen av bilderna i Landskrona, just av samma pretto-stil som Aido själv verkar jobba med. Den stil som fått råda under hela 1990- och 00-talet. När nu Petersen äntligen får lite uppmärksamhet igen, så är det klart att det skall klagas.
avslutad130917 2014-02-03 13:24
Hon såg säkert de andra bilderna men jag gillar att någon tar up Petersens JH oh Solbos uppsåt till diskussion.
Sen Johan skippa argument om piller det är lågt, det hon tar upp är viktigt.
Johan Pihl 2014-02-03 15:36
Nej, kanske hon inte tar några piller (det var dumt sagt av mig). Men att sätta igång en diskussion om Petersens uppsåt utifrån Sobols bilder.. och i nästa mening snacka om lathet??? Lathet är väl att inte ens kolla upp vem som tagit bilderna man kritiserar? Och sen var det ju bara Sobols bilder som var av den karaktären som hon beskriver. Att döma ut en hel fotofestival som buskig och gubbsjuk utifrån EN fotografs bilder, är ju också ganska lågt.
Johan, jag tror du måste ta och hålla reda på lite olika grejer. Hon dömde inte ut en hel festival. Hon dömde ut Petersen och Jh, och kanske förväxlade hon Petersen och Sobol. Det är en grej, den stora grejen är ju diskussionen om dokufoto blivit för extrem, kanske sexistisk...det är en mycket viktig diskussion. En annan är vad hon tar för bilder.

Personligen tycke rjag som dokumentärfotograf att diskussionen om hur vi närmar oss våra motiv, vår syn på sex, vår syn på hur vi visar knullbilder osv är en mycket viktig diskussion. Kanske en av de viktigaste just nu eftersom jämlikhetsfrågan och synen på naket, sex, kön, har förändrats radikalt den senaste tiden. Jag menar, vem kan tex göra en Helmut Newton idag och inte bli kallad sexist? Lev väl, annars,,
Johan Pihl 2014-02-03 17:04
Micke: Möjligt det är så som du skriver, kan också vara journalisten (Erica) som blandar ihop Sobol och Petersen. Men hur som helst, rörigt blev det iaf. Och det är kanske inte festivalen hon (Aida) dömer ut som gubbig, utan hela den svenska dokumentära traditionen? "Alla var inspirerade av Anders Petersen, men för mig var det bara – vad är problemet? Kan vi gå vidare bort från det dokumentära gubberiet?"

Helmut Newtons bilder är ju (medvetet eller ej) sexistiska, och de har ju ingenting alls med den typen av bilder Petersen och JH tar (eller?). Han är väl inte nån uttalad dokumentärfotograf heller, och hans bilder saknar helt dokumentärt värde (Helmut Newton skulle man, med alla rätt, kunna kalla för gubbsjuk). Men visst är det viktigt med en diskussion i ämnet, och intressant. Men sexism och objektifiering är ju egentligen inget som är särskilt stort inom dokumentärfotografin. Det är ju betydligt mer utbrett inom de genrerna som Aida själv jobbar med, dvs inom reklamfotografin och den iscensatta Konstfotografin (jag ska egentligen inte uttala mig om henne eller hennes bilder, jag hade fram tills idag aldrig hört talas om henne). Dsm!
Hej Johan, jag har ju varit med så länge så man ser hur det går upp och ner. Jag menade bara med Newton att jag tror ingen skulle försöka ens ta hans typ av bilder idag och bli så etablerad, framförallt med det tåg som tuffar framåt hela tiden och kallas feminism och jämlikhet. Jag tror man skulle få för mycket på pälsen för att ens försöka. Vad JH, Anders, Jag, Sobil och en massa andra fotografer gör kan ju inte jamföras med hans. Det jag tycker är intressant är hur vi, de namn och fler andra, jag nämner, har förändrat våra attityder. Har vi blivit råare i vårt fotograferande, har vi gjort mågot med vår kvinnosyn och bildsyn, har vi närmat oss den nya tiden? Anpassar vi oss idag mer eller mindre till vad kvinnor tycker är okej, eller vad vi och de tycker är okej, eller kör vi på som förr då kvinnor i mångt och mycket kunde bli reducerade till sexuella objekt. Det är en tung frågeställning för en dokufotograf och därför är det tex så viktigt att de motiv man plåtar också får se bilderna man tagit, får en chans att inse vidden av att bli publicerade osv,,
Johan Pihl 2014-02-03 19:53
Hej, Micke. Ja, det är en intressant frågeställning. Och svaret borde ju bli, att ni iaf INTE blivit råare i er fotografering eller i era attityder, nu när feminismen och "kraven" på jämställdhet ökat. Men samtidigt, så har samhället i övrigt blivit hårdare och råare, så kanske svaret ändå blir ja?? Av fotograferna du nämner så är Sobol den jag känner till minst. Och jag blev faktiskt lite besviken på hans bilder som hängde på LA-festivalen, de kändes för råa, hårda, mörka, onödigt stora etc. Jag hade nog för höga förväntningar på honom, då han ju blivit antagen i Magnum, och gjort sig ett namn, samt att jag faktiskt gillat det jag sett av honom på nätet. Men, hur som helst, nu ett halvår efter fotofestivalen, så är det just hans bilder jag minns (jag missade tyvärr ditt bildspel). För det var i stort sett bara hans bilder som luktade, som stank (om man kan uttrycka sig så om fotografier?). Och kanske det är det han är ute efter? Att komma innanför kläderna, innanför skinnet, att inte ge en "vacker" bild av det/dem han dokumenterar? Och då blir det ju lätt att ens bilder framstår som cyniska, nakna, råa osv. Men självklart måste de avporträtterade vara med på det hela. Jag vet inte riktigt hur han arbetar.. Det jag, som betraktare, då har svårare för, det är manliga (oftast) fotografer som fotograferar sina kvinnor som de vore jakttroféer att visa upp för allmän beskådan. Det trycker jag känns gubbigt, och pinsamt, även om avsikten säkert varit god från början. Helmut Newton kan man nog ens inte räkna till dessa, eftersom hans avsikt nog aldrig varit god, utan mer varit ute efter att provocera, eller kanske rent av bara hetsa upp betraktaren ;) Jo, jag förstod att du inte jämförde hans bilder med de andra du nämde.
Tyvärr handlar det mesta om trender; trender mellan fotograferna, men också bland konstkritiker och i media. Fotohistorien är full av sådana exempel; och vi lär oss sällan något av den.

Bra fotografi och bra fotografer ställer sig däremot över allt detta, går sin egen väg - och bryr sig föga om vad konstkritiker eller andra fotografer tycker.

Än en gång ett mycket intressant blogginlägg Alf!



(Visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?