OmTag
OmTag. f/11 och 10 minuter
Plåta med ett negativformat som är 15 ggr större än småbild eller fullformat som det kallas numera ger en fantastisk kvalitet. Det finns inget som kan jämföras med större format när det gäller teknisk bildkvalitet. Baksidan är att det är en smula bökigt och att det tar tid, speciellt på natten.
Exponeringstiderna blir långa eftersom man måste blända ned en hel del som regel, det är sällan jag kan använda större bländaröppningar än f/11, ofta hamnar jag på f/16-22 för att få det skärpedjup jag behöver. Vid f/22 blir exponeringstiden på natten ofta bortåt en timma när man även tagit hänsyn till att filmens känslighet sjunker med långa exponeringstider, detta kallas för reciprocitetsavvikelse. Det skiljer ganska mycket mellan olika filmer så det gäller att kolla vilka filmer som funkar bäst på natten innan man köper film och ger sig ut.
Den här bilden har jag visat tidigare, den är tagen i februari i år när det fanns en antydan till is på Årstaviken. Annars var det inte mycket till vinter denna säsong, jag har inte upplevt en mildare vinter här sedan jag flyttade hit 1987.
Bilden är plåtad med min Wista SP 4” x 5” kamera och med normalobjektivet Rodenstock Apo Sironar 150/5,6 och filmen var Kodak TMAX 100. Jag körde med bländare f/11 och exponerade i 10 minuter, så detta är en relativt ”snabb” bild för att vara på natten. Jag minusframkallade filmen ett steg, brukar skrivas N-1 (Normalframkallning -1), alltså underframkallade jag filmen som om den skulle vara på 50 asa för att få ned kontrasten lite, något jag gör regelmässigt med nattbilderna.
/ Bengt
På tyska heter reciprocitetsavvikelse "Schwarzschild-Effekt". Karl Schwarzschild som var fysiker och astronom beskrev effekten 1899.
I praktiken innebar det att negativet blir underexponerat om man tar exponeringsmätarens indikation vid tider längre än 1 sek, alltså måste man exponera längre tid än exponeringsmätaren visar, och det finns en tabell för detta.
Den manuella analoga tekniken kräver alltså mycket kunskap, när det gäller manuell exponering, och det här är bara ett exempel.
Det är många som tror att man med svartvit filmen kan "slarvar" med exponeringen, eftersom man tror att man kan "rädda" bilden efteråt, när man kopiera i mörkrummet. Så är det inte.
Det perfekta resultatet får man, man man exponerar rätt från början.
Det är en utmaning att fotografera analogt och ett speciellt nöje om man lyckas och av annan karaktär än den glädjen man får med den digitala tekniken.
Du visar här att Du kan Ditt handverk!