OmTag
OmTag. Tillbaks till DOGMA
Jag hoppade av alla pooler för något år sedan, dels tyckte jag inte att det gav mig så mycket längre och dels koncentrerade jag mig på bloggen i stället. Nu har jag sakta med säkert börja gå med i en del pooler igen, det startade med gatufoto och cityscapes och nu har jag gjort ett återinträde i dogma-poolen.
En invändning jag har och har haft mot poolerna är att det gått lite inflation i dem, för att få respons är det vanligt att samma bild hamnar i flera pooler. Jag tycker också att vi lite till mans publicerar lite för lättvindigt vilket drar ned den allmänna kvaliteten ganska mycket, vilket i sin tur gör att man lätt förlorar intresset för poolerna.
Man orkar inte titta igenom en så stor bildmassa för att hitta guldkornen helt enkelt. Därför tänker jag åtminstone själv i fortsättningen bara lägga sådana bilder som jag tycker håller i poolerna. Det finns ingen anledning att tömma sina minneskort eller alla sina skannade bilder på fotosidan tycker jag. Man dödar också sitt eget ”varumärke” om man inte är lite hård mot sig själv i bedömningen av sina bilder: om jag tankar upp 100 bilder på varje ”bra” bild kommer även de bra att försvinna i bruset.
En del ser fotosidan som en myshörna där ”om du ger mig en kommentar ger jag dig en” gäller, jag har aldrig sett det så, jag kommenterar det jag tycker är intressant att kommentera oavsett om jag fått någon egen kommentar eller inte. Det jag väljer att inte kommentera eller granska har egentligen inte med om bilden är bra eller inte att göra, utan enbart om jag intresserar mig för den vilket är en helt annan sak.
Angående DOGMA så skapades gruppen av Johan Ericson och Bengt Björkbom utefter de idéer som torgförts av några filmskapare i vårt sydliga grannland. Idén bygger på att man begränsar sig till att använda en kamera, ett objektiv (en brännvidd) och om man skall köra färg eller svartvitt, vidare får man i efterhand inte beskära eller manipulera bilden utan det man tog är det man skall visa upp.
Det finns några poänger med detta: dels måste man lära sig sin brännvidd och dels måste man göra bilden i huvudsak klar vid exponeringen. Jag tror att ganska många skulle komma underfund med att de inte missade något, snarare tvärt om, om de plåtade efter det förhållningssättet ett tag. Så jag tror att ganska många skulle ha nytta av att testa DOGMA.
För egen del plåtar jag på det sättet för det mesta, så för mig var det inga nyheter direkt. Det enda jag själv har problem med är att jag gärna beskär mina höjdbilder lite. Men DOGMA handlar inte om hur ”bra” man skulle kunna göra bilden, utan om hur väl man lyckas fånga den vid exponeringen. Det kan vara nyttigt att se hur nära man kan komma ”sitt ideal” redan vid exponeringen, och hur väl man tycker andra lyckas med detta.
Har du en dator av samma modell som Bengt kanske?
Jag sitter med en modern dator och en Dell 3014 profilerad för utskrifter enligt konstens regler.
Skulle jag skriva ut detta på papper skulle bilden bara utnyttja en bråkdel av papperets omfång.
Det kan väl inte vara i Ansel Adams anda?
Sedan kan jag inte förstå det fina med att lära sig ett objektiv. Detta är någon nostalgisk dröm att bli den nya Henri Cartier-Bresson.
Dessa begränsningar tycker jag bara blir nördigt. En bra fotograf hanterar både färg och svart-vitt och är numera också duktig på efterbehandling.
Detta är som fotboll med ena benet uppbundet på ryggen.
-affe
Bra för kontorsarbeten uselt för bildbehandling.
Den bör ner till 120 Cd om rummet är bra för bildbehandling och till åtminstone 6500 Kelvin.
Har du inte mät upp detta har du ingen kontroll. Du tror att jag ser vad du ser på din skärm. Det gör jag inte inte utan jag ser det enligt den standard som finns. Din skärm är kall. därför ökar du på färgtemereraturen. Det för att jag ser en väldigt varm bild eftersom min skärm är ställd enligt en kallare standard. Det vill säga en lägre Kelvin.
Du har en ljus skärm där allt ser bra ut för dig.
Jag har en skärm ställd för utskrifter vilket är en låg lusstyrka. Eftersom din skärm är ljus ser du fortfarande detaljer i skuggorna. Det gör inte jag. Det kommer inte heller utskriften göra.
Den kommer att becks igen i skuggorna.
Hela meningen med att kalibrera skärmen är att vi skall se på skärmen vad en utskrift kommer ge.
Annars slösar vi bara bort en mängd dyrt bläck och dyrt papper.
Dessutom om vi har en kalibrerad skärm kan vi vara ganska säkra på att att andra som har en kalibrerad skärm ser ungefär samma sak så länge de använder program som hanterar profiler.
Vad de ser som inte har en kalibrerad /profilerad skärm ser har vi ingen aning om.
Så för att få bästa möjliga utskrifter enligt Ansel Adams så tycker jag ni skall kalibrera era skärmar.
-affe
Vilka datorer eller skärmar ni sitter på struntar jag i. Frågan är om de är kalibrerade med en kalibrator och är uppmätta för att överstämma med en modern bläckstråleskrivare. Min skärm ligger runt Delta 1. Det vill säga stämmer mycket bra överens med den standard som finns och stämmer med vad en utskrift ger.
Om ni tycker ovanstående bild ger ett bra resultat med detaljer i skuggorna så har ni en för ljust inställd skärm som inte stämmer överens med utskrifter.
Eller så använder ni t.ex. explorer som inte ens läser färgproflier och gör sin helt egna tolkning.
Får jag fråga hur ofta ni printar era DOGMA alster?
Jag skriver ut något åtminstone varje vecka och ser om min profil stämmer.
Det är både i färg och svartvitt. Om inte mäter jag igen upp skärmen för att få ut på printern det jag ser på skärmen.
Framförallt måste skärmen stämma med ljuset enligt standard. Gör den inte det så blir mina utskrifter för mörka.
Så jag följer den standard som bildskärmstillverkare,printertillverkare och svensk standard m.fl. kommit överens om och som vår Guru på fotosidan Stefan Olsson förespråkar.
De flesta skärmar ni sitter på ute i WWW är inte profilerade och alldeles för ljusa mot den standard som finns.
Så "once again" . Är era skärmar verkligen kalibrerade enligt konstens regler. Är de uppmätta med en kalibrator och korrekt inställda?
För min del ser jag GFpoolen just som en form av "bild blogg". Där vi är ett gäng som betraktar varandras bilder. Måhända plussar varandra i överkant. Men vad då. Det samma gäller bloggarna.
Behovet är nog ungefär lika med att blogga dagligen med text och ett gäng uppladdade bilder, som att ladda upp sina bilder lite för ofta och ogenomtänkt i poolerna.?
Glad Påsk på Dig, Snygg bild Affe och jag tycker verkligen det.
/ Bengt
-affe
/ Bengt
Det var ingen som svarade att de hade profilerade/kalibrerade skärmar. Det säger ju en hel del.
Så kör gärna vidare och håll er till er egna regler.
Det är ju exakt definitionen för en sekt.
Så ursäkta om jag störde era interna diskussioner.
Som sekt verkar ni ju trots allt ganska ofarliga.
Medan ni funderar vidare på hur man får bilderna mest lika tri-x fråm 40,50 eller 6o-talet kan ju vi andra ägna oss åt att fundera på man får det mesta ut av moderna kameror och sticker ut ur mängden när det laddas upp några 100 miljoner bilder per dag.
Glöm sedan inte att kalibrera/profilera era skärmar. Det är lika viktigt vid svart-vit som vid färg.
När jag drog upp bilden till cirka 250 CD såg bilden bra ut i både skuggor och högdagrar.
År det så era skärmar är inställda så kommer en utskrift bli en total besvikelse.
Något som ligger bra många f-stop under var ni förväntad er.
Sen använder ju de flesta icke yrkesfotografer sin skärm även till annat, t ex att skriva svart text mot vit bakgrund i program som inte använder skärmprofilen. För att det inte skall bli för konstigt då kan man behöva ställa framför allt grundfärgtemperatur så dokumenten faktiskt ser vita ut, inte blå eller gula. Det går fint, kalibreringen ser till att bilderna blir rätt ändå i profilmedveten mjukvara.
Själv har jag min Cinema Display grundinställd på Native Gamma, färgtemperatur 6500 (vita bakgrunder i oprofilerade applikationer ser vita ut i min arbetsmiljö), luminans 120 CD. Det är utgångsvärdena för kalibreringen. (Några 250 CD som Du pratar om har jag aldrig ens försökt få skärmen till; jag har inget behov att lysa upp hela kvarteret med den…).
Mina utskrifter blir mycket nära vad skärmen får mig att förvänta, speciellt med Softproof-funktionen i Lightroom 5. Och Alfs bild ser helt OK ut, mörk men uttecknad. Det är tillåtet med mörka bilder när man tycker de ger den stämning man eftersträvar. Faktiskt. Fast jag läste att Josef Sudek en gång blev utesluten ur sin fotoklubb för att man tyckte han kopierade för mörkt….
Kanske inte bara om foto precis, men ändå mycket intressant! ;)
Ha en fin kväll allihopa!
/B
-affe
Vid Dogma-fotografering lägger jag ner mer energi vid fotograferingstillfället och tar oftast bara en bild vid varje tillfälle, det blir en vana.
Ha en fin påsk!
-affe
Men att inte beskära bilder tycker jag är konstigt. Blir bilden bättre av att beskäras så blir den. Jag har lärt mig komposition genom att aktivt beskära bilder. Idag är jag rätt säker på att komponera, även om det går snabbt, och det är tack vare den upparbetade känslan. Men ibland blir det bättre med lite beskärning och då gör jag det.
Glad Påsk Magnus!
-affe
Glad påsk!
Tack för en mycket bra bloggpost! Tyvärr missade jag den både heta och delvis intressanta debatten, men så slipper jag ju frestelsen att ge mig in i den ;-)
Glad påsk!
/johan E
-affe
Bara att hoppa på DOGMA ett tag. :)
-affe