OmTag
OmTag. Några spår i asfalten
Det var lite fuktigt i luften, spåren efter cykelhjulen syntes i Västerbrons asfalt. Vi var på väg mot Konradsberg, jag och hunden, för några bilder i natten. Det är inte många gånger jag styrt kosan över Västerbron på nätterna, oftare har det blivit in över Söder eller efter Söder Mälarstrand på väg mot Gamla Stan.
De västra delarna av Kungsholmen har inte dragit på samma sätt. Annars finns en hel del intressant på Kungsholmen som säkert lämpar sig för nattfotografering. Bland annat finns två gamla judiska begravningsplatser: Mosaiska begravningsplatsen Aronsberg vid Alströmergatan och judiska begravningsplatsen Kronoberg, bägge från slutet av 1700-talet. Dessa platser är väldigt speciella, främst den vid Alströmergatan där den ligger mitt bland alla bostadshus.
Sedan finns ju till exempel Kungsholmens kyrka från slutet av 1600-talet och Sveriges första sjukhus, Serafimerlasarettet från 1700-talet vid Hantverkargatan mitt emot Stadshuset. Lasarettets utgörs till delar av den Gripenhielmska malmgården från slutet av 1600-talet vars trädgård blev en föregångare till Bergianska förresten.
Så det finns en hel del historiska miljöer även på Kungsholmen, förutom Stadshuset, så det får nog bli några nattpromenader åt det hållet också. Sedan finns ju Vasastan, Norrmalm och Östermalm kvar att botanisera i, så stoff finns onekligen bara man orkar ta tag i det.
Denna natt blev det dock bara några cykelspår på Västerbron.
Ps. Fika i dag kl 19.00 på Mix Burger här vid Hornstull!!
Med vänlig hälsning
/Hans-Åke
Bilden är "bara" så jäkla bra!!!!
Precis som dina bilder brukar vara. ;-)
Ha det fint!
Jon Anders
Med tanke på cykelspåren i natten kan det vara kul att veta att en av Sveriges största velodromer låg på Kungsholmen i början av 1900-talet där Kristinebergs idrottsplats ligger idag.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hornsbergsvelodromen#mediaviewer/Fil:Hornsbergsvelodromen_1923.jpg
Mycket av Kungsholmens nära historia är industrihistoria eftersom holmen var industriområde under industrirevolutionen och en bit in på 1900-talet. Alldeles öster om brofästet (nära Rålambshovsparken) låg t.ex. Palmcrantz Kulsprutefabrik i slutet av 1800-talet. Palmcrantz kulsprutor var en stor exportsucce men det hade Palmcrantz själv inte så stor nytta av eftersom han dog tidigt av magsår efter en middag på Operakällaren. Det finns inga spår av fabriken idag förutom kvartersnamnen Kulsprutan och Lavetten. Jag har själv bott några kvarter därifrån och det är därför jag känner till den här lite krigiska historian.
En lite trevligare industrisuccé från Kungsholmen är AB Separator som länge hade en fabrik på Kungsholmen (fram till 50-talet) innan verksamheten blev Alfa Laval och DeLaval och flyttade till Tumba.
Jag vet från dina tidigare bloggar att du är intresserad av bostadspolitik och med det perspektivet tycker jag att HSBs stora hyreshus på Kungsklippan är intressanta. Många gissar att de är byggda på 60-talet men de är byggda på 30-talet i funkisanda med små, men yteffektiva lägenheter på ett attraktivt läge. Självaste Feininger tog bilder av husen (inför sin bok om Stockholm gissar jag). http://ccp.uair.arizona.edu/subject-proper-nouns/kungsklippan-hsb
/F
Jag jobbade själv som televerkare på Kungsholmen i många år, så de flesta platserna är jag bekant med. Dock inte de som försvunnit.
-affe
-affe