OmTag
OmTag. Dokumentär fotografi är inte KONST!
Lyssnade på bildradion där man bland annat diskuterade om konst och vad som är konst. En intressant aspekt som slogs fast är att konst är det som konsetablissemanget anser är konst. I och för sig är det knappast någon nyhet, men det får onekligen direkta följder.
Som till exempel när man från etablissemanget i form av Birnbaum (chef för moderna) med flera slår fast att dokumentär fotografi inte är konst, vilket alltså följdriktigt innebär att det inte är konst av den anledningen att de själva inte tycker att det är konst?!
Detta skulle ju säkert inte behöva tillskrivas någon större betydelse om det inte var för det faktum att han också har ett stort inflytande över vilket ansvar som moderna har över sina stora samlingar av just dokumentär fotografi, en av världens främsta. Vidare att de inte har några intentioner att bygga vidare på dessa fina samlingar.
Nu kritiserar jag inte Birmbaums konstsyn, den bryr jag mig inte om, men jag ser det som ytterst problematiskt att man som offentlig institution håller på stora samlingar som man inte tycker hör hemma på den egna institutionen. Och att man också i och med detta indirekt hindrar framväxten av en levande förvaltning av den dokumentära fototraditionen.
Det är ju så att våra politiker i hög utsträckning tycks tro att moderna, i och med sina samlingar, tar och har ett ansvar för detta, och att fotografiska sköter det som inte ryms under modernas paraply. Nu är det ju inte så, vi har ett moderna som över huvud taget inte är intresserade av dokumentär fotografi och fotografiska är ett kommersiellt galleri som givetvis inte har något annat ansvar än mot sina ägare.
Det finns dem som anser att andra museer skall ta ansvar för den dokumentära fotografin, väl så, men då borde det nog avsättas och öronmärkas pengar för detta? Det är ju liksom inte gratis. Eller är det så att man inte anser att det är värt att satsa på att vårda den dokumentära fototraditionen? I så fall skulle det vara god ton om man faktiskt gick ut och sa detta.
Om man påstår att dokumentär fotografi inte är konst, så återstår ju ändå problemet med att avgöra vilka bilder som är dokumentära och vilka som är konst. T ex Christers bilder på den nyss nämnda utställngen. Vilka av dem är dokumentära, och vilka är konst? Var drar man gränsen? Samma gäller ju JHs och Tuijas bilder, och egentligen alla på hela utställningen.
Icke desto mindre är inte modernas uppdrag att värna om den dokumentära fotografin, att de sedan väljer att visa dokumentär fotografi när de tycker att det passar dem själva är en helt annan fråga.
ps
Malmö utställningen kommer till Stockholm i höst
de e väl att det dokumentära fotot, de e inget att samla på i museér och liknande!? ;)
Det här låter som Talibanpictorialismen! ;)
Och oroväckande att låta de här människorna förvalta bilder!
/B
/B
Därför håller jag med dig Affe. Varför ska MM ligga på dokumentär fotografi skatt , när de själva uppenbarligen håller igen, och inte tycker att det hör hemma där. Känns lite maktmissbruk.
/ Bengt
/Krister
"Som en start för ett fotografiskt museum i Sverige köpte svenska staten in "The Helmut Gernsheim Duplicate Collection" 1964. Året efter köptes Helmer Bäckströms fotohistoriska samling. Båda inköpen är spännande och förknippade med de starka påtryckningsgrupper som bildades under sent 1940-tal och som senare formerade sig i Fotografiska Museets Vänner.
Några år senare, 1971, inrättades Fotografiska Museet som en egen avdelning inom Moderna Museet. För första gången kunde man ha en kontinuerlig utställningsverksamhet av fotografisk bild. Fotografiska Museet fick sina utställningslokaler i den västra längan av den gamla excercisbyggnaden och fram till 1998 fungerade det som en fristående avdelning inom Moderna Museet. När museet omorganiserade blev fotografisamlingen en integrerad del av museets övriga samlingar och namnet "Fotografiska Museet" togs bort. "
källa moderna museet.
Man spolade ut barnet med badvattnet kan man säga.
Moderna är i sig själv ett politiskt beslut även det, liksom alla offentligt finansierade institutioner.
/ Bengt
Däremot blir jag betänksam och kan och vill inte tro på Alf Jagnells argument som påstår att både Birnbaum och våra politiker har bestämt, vad som är konst och vad som skall visas.
Sådant prat ger mig dåliga vibbar med tanke på den tyska och kommunistiska historian.
När det gäller Modernas fotografiska samling kan jag väl hålla med.Det är skamligt att inte förvalta den bättre. Om det nu skulle vara utanför deras scope så kan de väl ge bort den till någon som har bättre användning av den och låter oss medborgare titta på den.
/ Bengt
alf