OmTag
OmTag. Vem är sändare och vilka är mottagare?
Att leka med bilder är väl ok så länge man inte hymlar med det? Som detta porträtt av Sally till exempel. Får man tycka att en bild är ”fin” bara för att man tycker det? En bra bild kan vara fin, en fin bild behöver inte vara ”bra” ur någon allmänfotografisk synvinkel (hur nu en sådan ser ut?) och skall inte heller behöva vara det tycker jag.
En bild tjänar sitt syfte när den förmedlar fotografens känsla till mottagaren. Men det innebär också att man bör hålla reda på vem den tänkte mottagaren är. Bilden på Sally är ett bra exempel på detta, där är både fotograf och mottagare samma person. Väldigt många bilder funkar så, de kan vara hur viktiga som helst för mottagarna men för utomstående tämligen ointressanta. Detta betyder inte att de inte fyller sin funktion, och kanske till och med mycket bättre än annat som klassas som bra av förståsigpåare.
Det gäller att hålla reda på vilka som är mottagare. De flesta bilder vi tar av nära och kära har en ganska begränsad mottagarskara, vi själva däremot tolkar lätt in våra egna känslor i bilderna. Riktigt svårt blir detta när vi skall försöka välja ut bilder för en bredare publik, våra egna känslor inför motiven styr oss mycket mer än vad vi vill tro.
Edit: Med tanke på den första kommentaren så måste jag förtydliga mig lite. När jag snackar om att tänka på vilka som är mottagare menar jag alltså inte att man skulle anpassa sitt plåtande efter hur man antar att någon annan vill att man skall plåta. Bilder måste man alltid ta för sin egen skull i första hand, annars förlorar de trovärdighet.
Det är när det kommer till att visa våra bilder för en bredare publik den grannlaga uppgiften att försöka ta ett steg bort från den personliga bindningen till bilden tar vid. Alltså att kunna fråga sig om bilden kan vara giltig även för dem som inte tillhör den egna sfären. För att ta ett par klargörande exempel: Första bilden av modern med den nyfödda på BB, hundvalpens ystra lek på gräsmattan, vårens första blåsippa hemma på tomten osv. Det finns massor av "fina" bilder av dessa typer, men den absoluta majoriteten kommer först och främst vara viktiga för dem som har en personlig bindning till det avbildade.
Den intressanta frågan är egentligen: Vad beror det på att vissa bilder av till synes liknande motiv blir mer "allmängiltiga" än andra?
Må så gott
/Hans-Åke
-affe
/Hans-Åke
//Johan