OmTag
OmTag. Fördumning och polarisering
Det finns ett samband mellan betalningsvilja och utbud som många väljer att inte se. Jag kom att tänka på detta i och med nedläggningen av fotografiska YH-utbildningar och diskussionerna runt detta.
Nedläggningen av skolorna må man tycka vad man vill om, men de är ju uttryck för ett symtom och inte en orsak i sig. Orsaken är ju att media slimmar sina organisationer i en anpassning till sämre intäkter och fotograferna åker ut före journalisterna.
Frågan är hur länge detta kommer att fungera på sikt, som det ser ut är det mest livsupprätthållande åtgärder. Tidningen Foto fick lägga ned efter dryga 75 år, och det i en tid när fler fotograferar och är intresserade av fotografi än någonsin.
Man kan tycka vad man vill om den nya tiden och gratisläsningen på nätet men då den är reklamfinansierad och beroende av snabba ryck, nyheterna skall helst publiceras innan de skett, så uppstår en del problem: Dels frågan hur självständigt det går att agera när man är beroende av reklamintäkter i så hög grad, och dels hur man skall hinna med källkontroll och eftertanke när allt skall gå så snabbt?
Som jag ser det är detta ett demokratiskt problem, det är också ett problem att antalet inklick är det som genererar reklampengar. Sensationer, skapade eller verkliga, genererar givetvis fler klick än mer lågmälda nyheter och fördjupningar. Detta har vi redan sett sedan länge när det gäller kvällstidningar.
Kommer vi att bli ett folk med encyklopediska kunskaper om ”Baren-Roffes” förehavanden i privatlivet men totala analfabeter när det gäller vad och varför i det samhälle vi lever? Tar man bort fördjupningen skapas polarisering, gott och ont, svart och vitt.
När väl detta skett öppnar man upp för allsköns bråte som livnär sig på just en polariserad världsbild; det må sedan vara jihadister, kristna eller judiska fundamentalister eller folk som vurmar för andra totalitära samhällssystem som stalinister, fascister eller nazister osv.
Gemensamt för dem alla är att de inte ser mänskligheten som ett vi utan som bestående av ett oss mot ett dem.
För det gäller att få många läsare, förlåt inklick, såklart! Annars undrar annonsörerna, va er'e frågan om?
Och vad återstår då för att bli en medveten människa, som vill ha litet mer än bara Uppdrag granskning att bli upprörd över? Inte så mycket! Och med medveten menar jag tex att kunna genomskåda vad politiker säger och menar!
Ibland så tycker vi att många människor i USA e litet obildade vad gäller utlandet!
Ursäkta USA!
Men vi e nu själva nästan där! :)
Godnatt!
/Bengan
-affe
Det finns ingen automatisk problematik med reklamintäkter kontra källkritik. De flesta tidningar har trots flera annonsörer och gynnar du en så förlorar du övriga. I bloggvärden är det däremot helt annorlunda. Där köps skribenter helt öppet.