OmTag

Efter några års uppehåll med bloggande på fotosidan startar jag om 2024. Det kommer mest att handla om fotografi i olika former och en del om hur jag tänker runt mina bilder.

OmTag. Ånglok och broöppning


Jag hann inte fram för någon bättre bild

I morse blev det en lite längre promenad med Sally. Vi tog bussen till Gullmarsplan och promenerade via Årstaskogen tillbaks till Hornstull. Normalt brukade vi gå runt men det skulle bli lite för långt nu när hon är gammal. Man såg på henne att hon tyckte det var kul att återbesöka sina gamla promenadstråk, det var ett tag sedan nu.

När vi kom till Marievik strax innan Liljeholmsbron mötte oss en ovanlig syn, ett ånglok som verkade en smula malplacerat. De skulle tydligen köra mellan Stockholm och Södertälje i dag och i morgon. Sedan fick vi vänta in broöppningen innan vi kunde ta oss hem.


Ps. Det är ungefär så här Västerbron upplevs på andra varvet i Stockholms maraton har jag hört. :)

Inlagt 2015-05-30 21:51 | Läst 1567 ggr. | Permalink
Kul med ångloket! Kört fel liksom! Kört fel i tiden! ;)

När jag jobbade en gång för länge sedan, så cyklade jag mellan Rönninge och Gallerian, och passerade den här bron på morgonen och på kvällen, men såg aldrig en broöppning under de här åren, antagligen för att det va rusningstrafik när jag cyklade! ;) :)
/B
Svar från alf109 2015-05-31 10:44
Jo det tog ett tag innan poletten ramlade ned med ångloket faktiskt, visste inte ens att spåren där vara användbara över huvud taget.
Tror att de kör schemalagda broöppningar en gång i timman under säsongen och då lägger de dem säkert för att minimera problemen i rusningen.
-affe
Ps. såg när jag kollade filen att klockan var 10.32, vilket borde betyda 10.30 när broöppningen började.
Det var Stockholms ånglokssällskap (SÅS) som körde. Anledningen till att man körde från Liljeholmen var arbetena som pågår med bl a östra/gamla Årstabron. Spåret går ju till din "favorit" Cementa. Jag vet inte hur det är nu, men det är inte så länge sedan det gick en och annan godsvagn dit.

Ångloket är S1 1921 som är känt från Lasse Åbergs Sällskapsresan 2/Snowroller där Stig-Helmer får det i present. :)

Om man ska räkna vem som var på plats först så är det byggnaderna som är malplacerade. ;) SJ hade en gång i tiden omfattande verksamhet vid Liljeholmen. Innan Årstabron stod klar gick också tågen på en bank över till Södermalm på platsen. "Järnvägsdiket" på Södermalm finns ju kvar.

Två i sammanhanget relativt sena bilder från 1920-talet:
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAA05215
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAE09085

Själva gled jag förbi ombord på S/S Blidösund i fredags kväll då kaptenen bestämde sig för att slussa in i Mälaren via Hammarbyslussen. Ett annat fartyg (i dessa rätt bemärkelse) som drivs av en koleldad ångmaskin. Det hade nog passat Claes med tanke på att i stort sett varenda bro passerades, inklusive Tranebergsbron. ;)
Svar från alf109 2015-05-31 12:44
Jo jag fick lite info av en trainspotter. Det var ju mycket trafik där förr, bland annat är ju tegelbyggnaden precis invid Liljeholmsbrons brofäste en gammal rest från stationens storhetstid har jag för mig.
-affe
Ps. fina bilder de gamla föresten. :)



(Visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver