OmTag

Efter några års uppehåll med bloggande på fotosidan startar jag om 2024. Det kommer mest att handla om fotografi i olika former och en del om hur jag tänker runt mina bilder.

OmTag. Ibland förstår jag ingenting, hjälp mig!

Jag blir lite fundersam när jag ser en hel del gatufotografi här på fotosidan. Jag kan liksom inte hitta någon tanke i bilderna: Vad vill fotografen visa? Ofta tycker jag att det är en form av bilder av anonyma människor på gatan som inte säger mig något annat än att fotografen vågat ta en bild? Förmodligen är det jag som missar poängen, men ibland skulle det vara fint om fotografen förklarade vad hen vill med sina bilder.

Att publicera en bild bara för att det är två snygga brudar på ett övergångsställe, eller en tjockis som man tycker ser kul ut håller inte riktigt i min värld. Nu skall jag inte försöka skriva någon på näsan vad han eller hon skall göra, men som sagt ibland skulle det vara bra med en förklaring av vad det är fotografen vill åstadkomma med sina bilder; om inte annat för att en sådan korkskalle som jag skall begripa det lite bättre.

Inlagt 2015-08-27 09:36 | Läst 1626 ggr. | Permalink
Gillar den bilden väldigt mycket, för mig är den vacker. Rörelseoskärpan hos fåglarna plus panoreringsoskärpan i bakgrunden - allting rör sig, ändå mycket fin! Nya kameran väl? Fö håller jag också med dig i det du säger/ Björn T
Svar från alf109 2015-08-27 20:56
Tack ska du ha Björn.
Nya kameran och ett litet utsnitt från ena hörnet. :)
-affe
Många, även jag, glömmer ibland fas två i skapelseprocessen. Värdering och självkritik. Är bilden verkligen bra? Vad är det som är bra? Vad vill den säga? Behöver den förklaras? I så fall är den nog inte så bra. Det behöver nog gå en viss tid från det att bilden är tagen tills man publicerar den. Tycker man då att bilden fortfarande är bra så publicera, om inte kassera. Sedan har vi tycke och smak och det är som bekant högst subjektivt och ska naturligtvis också vara så. Man kan ju undra varför just gatufotografering har nagelfarits och dissekerats in till minsta beståndsdel?
Svar från alf109 2015-08-27 21:01
Det som gör mig förundrad är inte bilder från stan generellt utan alla dessa anonyma bilder som en del gatufotografer öser på med där dels fotografen själv är uttalad gatufotograf och dels att det saknas ett uppenbart syfte med vad fotografen vill och jag inte får någon ledtråd. Sedan tillhör jag ju även, liksom dig tror jag, dem som tycker att genren tenderar att definieras ihjäl. :)
-affe
Jag tror att många är i en utvecklingsprocess där de inte har samma klarsyn som de som kommit längre i processen. Tittar du i naturfotopoolerna kan man ofta ställa sig frågor som "borde det inte vara uppenbart att det här ljuset inte är tillräckligt bra?".

Är men fullt upptagen med att våga ta bilder på gatan, då är man nog nöjd med att ha vågat just det. Andra har en iver att hitta något intressant, och då sticker de snygga tjejerna och den tjocka gubben ut tillräckligt. Vi som har hållit på längre kan ha is i magen och känner inte samma iver över att få ut bilder.

Jag kommer själv ihåg från när jag började hur jag kunde vara nöjd med bara en detalj i en bild, som ett kort skärpedjup. Jag insåg inte att det krävdes mer för att andra också skulle uppskatta bilden.

Jag tror att det bästa sättet att hjälpa till i andras utveckling är att själv publicera bra bilder. En del kommer att inspireras av dessa.
Svar från alf109 2015-08-27 21:06
Nu menar jag inte de som är nya i genren Magnus, alla måste ges möjlighet att vara nybörjare på allt. Men om inte genren helt skall tappa betydelse tror jag att det är viktigt att fler försöker ha något syfte med bilderna som är lite mer än vad åtminstone jag uppfattar som planlöst skjutande av folk på gatan. Men som jag skriver, det kan mycket väl vara jag som missar poängen. Jag tror också att det kan vara nyttigt för oss alla att ibland ställa oss frågan vad det är vi vill visa och varför vi tar vissa bilder.
-affe
froderberg 2015-08-28 09:25
Jag håller med om att det är bra att reflektera över sitt fotograferande, men jag tror att en del av det du upplever kan bero på olika ambitionsnivå samt att smaken är olika.

"Men om inte genren helt skall tappa betydelse tror jag att det är viktigt att fler försöker ha något syfte med bilderna som är lite mer än vad åtminstone jag uppfattar som planlöst skjutande av folk på gatan."

Nu hänger jag inte riktigt med. Jag tror inte dåliga bilder påverkar oss eller gatufotografin negativt i någon större utsträckning. Dåliga bilder har alltid funnits inom alla genrer. Folk påverkas mer av de bra bilderna. Och jag tror påverkan av dåliga bilder är lika liten oavsett om fotografen hållit på länge eller är nybörjare.
Svar från alf109 2015-08-28 12:01
Skillnaden, som jag ser det, om vi jämför idag mot förr var att förr kom de dåliga bilderna sällan längre än till mina egna negaivpärmar. Idag publiceras det mesta på nätet vilket gör att ganska mycket "försvinner i flödet", eftersom vi förr förhöll oss till sådant som publicerades i böcker och olika magasin sattes också en "standard" på ett annat sätt än när "allt publiceras på nätet". Förebilder är viktiga för den egna utvecklingen, anser jag, och ju högre nivå förebilderna håller ju bättre är det. Jag tycker inte att en bok med Cartier-Bressons bilder (för att ta ett välkänt exempel) är jämförbar med ett osorterat bildflöde på nätet. Sedan kan det givetvis vara precis som jag skriver, att kvaliteten på fotosidans gatufotopool håller högre klass än vad jag förstår.
Utan att läsa igenom först i de andra kommentarerna och se att du kanske redan fått förklaring på din undran så kan det vara så enkelt att den personen har vågat ta en bild på okända människor och känner sig lite stolt över det och vill visa oss andra att; se jag vågade.
Svar från alf109 2015-08-27 21:11
Jo, det framgår ju inte av mitt inlägg Margareta, jag var lite för otydlig där. Men jag menar alltså inte alla som är i början av sitt gatufotande eller de som kanske bara ägnat sig åt det någon gång utan många av dem som är förhållandevis erfarna och ägnar en stor del av sitt fotograferande åt det. I ditt eget fotograferande till exempel har jag inga som helst problem att se både syfte och poänger. :)
-affe
Gatufoto e nog det lättaste att fotografera! Att ta ett kort på gatan alltså!
Men att vänta ut bilden, och sedan ta den, det är få förunnat!

Vet inte om en förklaring av bilder e det bästa?
Tycker det redan e ganska mycket pratbubblor för att förklara bilderna!
En bra bild behöver ingen förklarande rubrik!
/B
Svar från alf109 2015-08-27 21:13
Nu menar jag inte förklaringar till enskilda bilder Bengan utan mer om idén bakom att man till exempel regelmässigt plåtar människor som råkar passera i ens närhet på stan rakt upp och ned. :)
-affe
Hej Alf
Jag håller med dig i det mesta du skriver, men för fem år sedan så gjorde jag ett försök att publicera en bild (först i Cityscapes och sedan i Gatufoto), och den blev ordentligt refuserad. Det blev nog mina första och sista försök i de poolerna.
Det var inte så lätt att publicera en bild trots en förklaring till bilden att övertyga mitt budskap som var alltför banalt eller felplacerat enligt kommentarerna. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/1840643.htm?set=mp
Ha det gott/Stig
Svar från alf109 2015-08-27 21:17
Jag har ingen åsikt om enskilda bilder Stig, det är mer när man ägnar sig åt gatufotografi som genre som jag (för egen del) ofta vill förstå vad man har för syfte med det om det blir otydligt genom bilderna. På samma sätt som att någon som brinner för naturfotografi ofta (inbillar jag mig) vet ungefär varför och vad denne vill visa borde det ju vara om någon brinner för att plåta på gatan.
-affe
Tycker du pekar på viktiga saker. Alltså, det är inte så lätt med gatufoto. Och det är inte heller lätt att ta en bild som - även om den är bra för mig - är bra för andra, också, dvs får tillräcklig verkshöjd(?). Det är för övrigt något jag funderar på stundligen: När blir bilden bra för andra, och inte bara för mina närmaste?
Sen håller jag med, jag har funderat över gatufotobilder som inte gett mig nånting, och undrat över det. Intressanta tankar. Ha det//GöranR
PS Uppskattar bilden, den gills DS
Svar från alf109 2015-08-27 21:20
Tack ska du ha Göran, jag tog upp ämnet eftersom jag tycker att det är viktigt. Om man ägnar en stor del av sin tid åt en speciell genre så tycker jag att det borde vara intressant att fråga sig varför och vad man vill med sina bilder. :)
-affe
Alla är ju inte lika duktiga som du, alla får väl hålla på efter sin förmåga hoppas jag, LO
Svar från alf109 2015-08-27 22:39
Du verkar behöva ta tag i dina problem.
Dubbelolle 2015-08-27 22:46
Det var en ovanligt dum kommentar! LO
Svar från alf109 2015-08-27 23:09
Det tycker jag att din var också.



(Visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver