OmTag
OmTag. Svartvitt i kameran eller inte
Varför plåta raw och själv göra sina svartvita konverteringar? En del tycker att jpg och svartvitt direkt i kameran blir bra och som de vill ha det. Jag tänker inte ifrågasätta detta, är man nöjd med resultatet så är man.
Mina egna bilder blir dock sällan eller aldrig som jag vill ha dem om jag låter kameran sköta såväl bildbehandling som konvertering. Eftersom jag i grunden är en svartvitfotograf från den analoga tiden har jag ganska klart för mig hur jag vill att mina bilder skall se ut i gråskala och kontrast. Detta varierar också mellan olika typer av bilder, mina nattbilder, som exempel, tagna med storformat vill jag ha på ett sätt jämfört med mina nattbilder plåtade med småbild.
Därför var/är jag också ganska noga med såväl val av film och framkallare och framkallningsprocess som bildbehandling (analog eller digital) när jag plåtar analogt. Olika bilder kräver ofta (tycker jag) olika uttryck, vissa passar med högre kontrast och ett lite ruffare uttryck, andra med finare tonskala och mjukare uttryck för att bara ta en parameter som exempel. Alltså, när jag plåtar analogt gör jag en hel del val, dels film och framkallning men också vid själva bildbehandlingen oavsett om det handlar om mörkrum eller om jag gör den i datorn.
När jag fotograferar digitala har jag ju alla möjligheter att forma mitt uttryck så att varje unik bild blir som jag vill ha den. Det handlar inte om nostalgi när jag (ofta) väljer att bilderna skall bli som mina analoga utan uteslutande om att jag vet hur jag vill ha mina svartvita bilder.
Om jag plåtar i raw-format har jag all information som sensorn registrerat inklusive färginformationen, och den är viktig. Det en del verkar missa är att just färginformationen är den som används när jag konverterar för att bestämma hur olika färger skall placeras in i gråskalan och som också starkt bidrar till att ge olika inställningar sina karaktärer. Det är alltså inte bara att plocka bort färgerna och jobba med kontrast; har jag redan i kameran bestämt mig för en svartvit inställning är detta sedan gjort och kan inte backas tillbaka så att säga.
Som exempel tar jag en bild på J-O plåtad på fiket för några år sedan. Den första är en svartvit jpg preset som finns i kameran, den andra är en variant där jag själv gjort konvertering och bildbehandling.
Nu kommer givetvis en del tycka att den ”raka” bilden från kameran ser bättre ut, det är en fråga om smak. Men den andra bilden ser ut som jag själv vill att den skall se ut och det är detta som är det viktiga. Jag antar att det även finns dem som har synpunkten att ”det går ju att justera även den svartvita jpg-bilden från kameran?” Jo visst går det till en viss del, men då är min motfråga: Om jag ändå skall bildbehandla varför då inte utgå från originalet med all information som finns där?
/Affe
Bifogar en länk till en 6 år gammal bild fotade med min gamla D-50 i raw som jag konverterade till s/v i Ps
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/251517/2281097
/Affe
Mvh
Bengt-Åke Strengberg
Som jag skriver är det en smaksak hur vi vill ha våra bilder, men så länge jag gör konverteringen själv är det ju också jag själv som bestämmer hur jag vill ha det.
/Affe
/Affe
Jag plåtar analogt och skannar mina negativ/dia. Ur skannern kommer JPEG som jag i Photoshop bildbehandlar med, som jag tycker, mycket god kontroll över den inbakade färginformationen. Jag får till att börja med sex grundförslag för hur färgerna kan översättas till svartvit gråskala - och sedan kan jag om jag vill helt manuellt styra var och en av de fyra grundfärgerna. What`s the big deal?
Annars håller jag med Per-Erik - "JPEG rakt ur kameran" är bara koketteri.
Det jag beskriver ovan faller knappast under begreppet "begränsat utrymme". De möjligheter som jag har i Phtoshop Elemens 9 när det gäller att i gråskala hantera färgkodningen i JPEG (även från en skanner), tror jag räcker för att få fram bilder som i praktiken inte går att skilja från bilder famställda med dina metoder. Jag misstänker att det blir lite onödig teknisk exercis här, exercis för teknikens skull. Man bör hålla sig till verkligheten i slutändar. Det är bilden som gäller när den ligger på bordet.
So... What´s the big deal?
/Affe
Blir lite som att skaffa en Hasselbladare och envisas med en undermålig förstoringsapparat tycker jag. ;)
/Affe
Har fö en ganska billig förstoringsapparat från ca 1950, fungerar alldeles utmärkt. Småbildsoptiken som sitter på den kostade 400-500 kr ny. Billigt eller gratis betyder inte alltid skit. Den billiga skiten var bättre än de mångdubbelt dyrare förstoringsoptikerna från Leitz och Nikon som testades i tidningen Foto samtidigt.
Darktable gratis rawkonverteraren fungerar fint, enda kruxet att jag inte kan det tillräckligt för att kunna göra lokala justeringar. Ska lära mig mera. Oftast är det kunskapen som skiljer tekniskt bra bilder från tekniskt dåliga, inte prylarna och tekniken/programmen. Har pysslat tillräckligt länge med foto för att veta att t.ex skärpa/fint korn/fina nyanser etc, mera har med fotografen och dennes handhavande/kunskap att göra, än prylarna och de fina programmen.
Inväntar annars Fujis egna rawkonverterare, när den kommer till pc i februari. Ska se vad folk säger om den? Då kan jag förmodligen få de bilder som jag vill ha när det gäller kornstruktur t.ex, utan att utgå från en grovredigerad JPEG. Kör med gratisprogram tills vidare, sparar som TIFF och gör finjusteringar i ps om det behövs. Fungerar alldeles utmärkt om du inte är intresserad av att få den kornstrukturen Acros ger. Finns ingen anledning att betala dyrt för sånt man inte vill ha. Så jag väntar till februari och ser.
Eller kanske är det bara så att jag ställer högre krav än dig.
Det är just det, men för att dra nytta av kunskapen behöver man ju verktygen för att omsätta dessa kunskaper i praktiken, eller hur? Spelade ju ingen roll hur mycket kunskap jag besatt om jag ändå lämnade in mina filmer för framkallning och kopiering på "FortKort" liksom. Sedan att det skulle vara fansy program och dessutom dyra?? Programmen är inget annat än verktygen, på samma sätt som förstoringsapparaten inte är något annat än ett verktyg.
Ps. det jag skriver om handlar om hur jag jobbar för att få det resultat jag vill ha, du och alla andra gör givetvis som ni vill.
En aspekt som för mig är nog så viktig är att ha en smidig hantering för mina filer, på samma sätt som jag har mina negativpärmar med sina ark och (tyvärr inte komplett) sina kontaktkartor.
Krångligt - utan att man ändå når fram till den nyansrikedom som det digitala mörkrummet erbjuder.
Du bryr dig alltså inte om denna aspekt. Dom andra på denna tråd gör det - och det är detta som saken gäller.
/Affe
/Affe
/Affe
"......har jag ganska klart för mig hur jag vill att mina bilder skall se ut i gråskala och kontrast"
Önskar att jag visste det lika bra, jag kan sitta ganska länge med dom bilder jag tycker om och får prova mig fram med olika uttryck tills jag hittar det jag tycker bäst om. Hälsnimngar/ Björn T
Jag plåtade ju nästan uteslutande svartvitt i många år så jag byggde upp en känsla för hur jag vill ha det svartvita, det handlar nog om det i första hand.
/Affe
"Hold da op" hur man kan diskuterar detta ämne om och om igen.
Och få massor av läsare och kommentarer :-) :-)
Da allt är sagt och skrivet, så kommer jag som en nybörjare i svartvitt fotografi bara komma med ett klipp från mitt eget blogginlägg:
Efter att jag började intressera mig för svartvit fotografi, måste jag konstatera att det finns lika många åsikter om det "riktiga" svart vit bild som är om de "riktiga" färgerna! Och det är helt OK - det är som sagt många gånger: "Smaken är som baken - delad".
https://www.fotosidan.se/blogs/emfoto43/danske-bloggen-843-inte-om-x100f.htm
Med många vänliga foto hälsningar från Erik / DK
PS: Jag gillar ansiktet på den första (porträtt).
Men åter igen, var och en gör som den själv vill och efter de behov var och en har.
För övrigt verkar det vara ett ämne som engagerar ganska många, så på något sätt är det tydligen angeläget.
/Affe
Ja, du har rätt att det är ett populärt ämne.
Som amatör och nybörjare, ser jag mer efter kommentarer och "vejledninger" ock goda råd till mina s/v bilder!
Fortfarande med många vänliga foto hälsningar från Erik.