OmTag
OmTag. Svartvitt och Tunnelgatan.
Den 28e februari 1986 kl. 23:21 sköts statsminister Olof Palme i Korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. Jag kommer fortfarande ihåg att vi hade en firmafest där jag jobbade vid Stadshagen den kvällen. Jag kommer också ihåg att jag i efterhand blev förvånad över att jag inte såg en enda polis på min promenad från Stadshagen till Odenplan för att ta bussen hem till Vallentuna, där jag då bodde, några timmar efter mordet.
Nu är det inte Palmemordet jag skall skriva om utan fotografi. Bilden på trapporna från Tunnelgatan upp till Malmskillnadsgatan tog jag dagen före julafton. Jag promenerar mycket på stadens gator tillsammans med min följeslagare colliehunden Tobbe. Ofta går vi sena promenader och kameran är förstås alltid med. Jag gick även runt på samma sätt tidigare, då med mina dåvarande hundar, så sena långpromenader i staden är något jag hållit på med ganska länge.
Tobbe min ständige följeslagare.
Det som skiljer är att jag numera, sedan många år, är i huvudsak digital när jag fotograferar. Förr gick jag runt med Leican och plåtade på svartvit film. Det digitala har gjort det hela mycket smidigare för mig, förr fick man hålla andan, köra på långsamma tider och hålla tummarna för att det skulle bli en användbar bild. Nu med de extrema egenskaperna på höga iso i kombination med bildstabilisering går det att mer eller mindre plåta som på dagen även när det är mörkt.
När jag konverterar till svartvitt vill jag dock att gråskalorna och kontrasten skall se ut som jag är van från det analoga. Detta handlar inte om nostalgi utan det är det uttryck jag gillar. Jag tycker sällan (eller nästan aldrig) att rakt konverterade bilder blir bra, framför allt blir gråskalorna och mellantonskontrasten ”fel” i förhållande till hur jag vill att det skall se ut.
Jag använder därför Silver EFEX när jag konverterar och utgår ofta från en preset och väljer en film. Detta är mycket mer än ”att lägga på korn” som en del brukar säga eller tror. När jag väljer en film i Silver EFEX anpassas bilden så att färger tecknas in på rätt sätt i gråskalan och dessutom fixar programmet så att kontrasten i mellantonerna blir som den aktuella filmen hanterar dem. Detta med kornet är inte heller något ”brus” som läggs på utan programmet räknar om pixelstrukturen i bilden för att sedan sätta ihop den med ett korn som efterliknar den valda filmen. Personligen brukar jag vara ganska sparsam med kornet, lägger på bara så mycket att det ger bilden lite struktur så att den inte ser platt och livlös ut.
Jag har också ett litet tips vid konverteringen som ni kan testa om ni vill: Innan jag konverterar bilden så brukar jag dra ned clarityreglaget till minussidan och kompensera med ökad kontrast. Detta gör att jag simulerar den överlödning som finns i en film, i en film sprider sig ljuset lite i emulsionen så att det aldrig blir lika skarpa övergångar mellan mörkt och ljust som det blir från det digitala. Ett tydligt exempel är om man fotograferar något hus på avstånd med upplysta fönster när det är mörkt ute. Ofta blir fönstren som små påklistrade vita ”papperslappar” mot fasaden med det digitala (på höga iso), däremot i det analoga får man en annan följsamhet i starka kontrastövergångar. Det är detta man kommer till rätta med genom att dra ned clarity innan konvertering. I bilden ovan så justerade jag den först i färg i Lightroom som jag ville ha den, sedan drog jag ned clarity till -30 och ökade kontrasten till +20 innan jag gick vidare till Silver EFEX.
När jag ställde ut 20 svartvita gatufoton i Gnesta för en del år sedan, där alla bilderna i och för sig var tagna i dagsljus, valde jag 19 analoga bilder och en digital som jag konverterat enligt beskrivna modell. Det roliga är att ingen lyckades peka ut vilka bild som var digital trots att de analoga både var plåtade med Leica-M och svartvit film, så kan det vara 😉.
Jag använder Silver Efex men har inte fattat det du beskriver med filmsimuleringarna utan har oftast bara använt preset "Fine Art" där dom förinställt parametrarna.
Ska testa mig fram med clarity/kontrast också!
1. Fin bild.
2. Jättefin vovve!
(Bodde på Gotland. Grannens får hade tagit sig in genom ett hål i staketet till den stora parkliknande tomt där vi hyrde en flygelbyggnad. Svärsonen på gården var på besök och hade en collie som han släppte ut. Hunden hade aldrig sett något får men satte igång direkt! Höll helt tyst. Sprang lovar och samlade ihop fåren. Då dom var en liten flock visade husse vart dom skulle. Hunden fick ut dom genom hålet i staketet. En märkvärdig föreställning!)
Jo de har detta i generna, fantastisk egentligen.
/Affe
/Bengt.
Tack för tipsen att konvertera till monokroma bilder. Jag gör sällan det numera och det är lätt att falla i slentrian teknik.
Dina bilder från natten är lärorika.
Ha det gott
Bob
/Affe
/Affe
/Affe
/Gunnar S
/Affe
Men om man har en monokrom fil från början blir det lite mindre vits att använda Silver EFEX då den programvaran använder färginformationen för att skapa "rätt" gråskalor.
/Affe
/Affe
Tack!
Mikael
/Affe