OmTag
OmTag. Sprickan vid Marievik.
Det var i februari 2007 och jag knallade iväg med mina hundar, Hasselbladaren och stativet för att ta några nattbilder. Ja natt var det egentligen inte denna gång utan snarare sen kväll. För mig är det skillnad på nattfotografering och mörkerfotografering vilken man kan ägna sig åt nästan dygnet runt så här års, nattfotografering är mörkerfotografering men all mörkerfotografering är inte nattfotografering.
Riktigt nattfotografering tycker jag är när man fotograferar då nästan alla ligger och sover. Det skall lysa endast i något enstaka fönster och det skall vara tyst på stan tycker jag. Normalt brukar jag inte knalla ut före klockan ett på natten om jag skall nattfotografera lite mer ”seriöst” med långa tider och stativ.
När jag plåtar analogt så räcker en rulle med 12 exponeringar för Hasselbladaren bra, är det storformatskameran som gäller så har jag aldrig hunnit med att ta mer än 4 bilder på en natt.
Tillbaka till den aktuella bilden, jag såg den fantastiska sprickan i isen vid Marievik och satte upp kameran. Exponerade 5 minuter, f/11 på Ilford Delta 100 pro har jag för mig. Delta 100 är en favoritfilm på natten då den tecknar gråskalan mer traditionellt trots att det är en Tkornsfilm. När jag kör långa tider på natten så är det Tkorn som gäller som regel beroende på att känsligheten i filmen inte sjunker lika mycket vid långa tider som den gör om man använder en film med traditionellt korn, reciprocitetsfaktorn är mindre avgörande för att använda en fackterm. För att uttrycka det enkelt är en 100 asa tkornsfilm ljuskänsligare än en TriX när tiderna blir flera minuter.
Jag underframkallar regelmässigt mina nattbilder tagna med långa tider för att få ned kontrasten.
Det som jag tycker är tjusningen med den här typen av fotograferande är att det snarare blir en form av meditation, man måste varva ned i allt från att hitta motiv som är värda tiden till att invänta exponeringen som i extremfallet med storformatskameran kan hamna på halvtimman eller ännu längre. Det större filmformatet ger också en helt unik följsamhet i tonövergångarna och en fantastisk teknisk kvalitet. Något att testa för dem som har möjlighet!
Här finner jag en fin samverkan mellan mönster i natur som går över i stadsbyggnader med kantig struktur.
Roligt att läsa hur du tekniskt plåtar på natten.
Ha det gott
Bob
/Affe
Det är en fantastisk bild. Både naturbild och samtidigt ett tidsdokument.
/Affe