OmTag
OmTag. Överdriven bildbehandling och nu AI?
Jag har funderat en del på detta med att ”ta i” när man drar i spakarna när det gäller bildbehandling. Det jag skriver om här handlar inte om de som använder bildbehandling på olika sätt som del i sitt konstnärliga uttryck utan om de som bara vill ”krydda” sina dokumentära bilder.
Jag tror att nätet och vår extrema exponering för mängder av bilder är en orsak till att så stor del av alla bilder blivit mer och mer överdrivna idag. Oavsett om det gäller socialrealistiska bilder på, ofta nedgångna, människor där man gärna förstärker ”det fula” med blixt på nära håll och tar i extra med kontrasten för för att bilden skall bli ”slagkraftig”, eller rent dokumentära bilder från olika katastrofer och oroshärdar där man drar på med färg och kontraster och jobbar med bilden så att den knappast representerar hur det såg ut längre, eller dagens naturfotografi där motiven ofta tycks hämtade från Sagan om ringen är det samma sak som gäller.
Jag ser detta bland våra mest prisade fotografer och undrar varför de inte tror på sina egna bilder längre? Men sedan ser man vilka bilder som vinner stora internationella fototävlingar och det spelar ingen roll om det handlar om bildjournalistik eller naturbilder. Det som premieras är det överdrivna.
Om du fuskat med att lägga till något i bilden blir du stämplad och får springa gatlopp, men om du i bildbehandlingen överdriver, ljusare upp och mörkar ned och jobbar stenhårt med kontraster och färger så att bilden knappast kan påstås representera någon form av existerande verklighet är det ok?
Det jag var inne på tidigare är att jag tror att nätets snabba flöde där det handlar om att fånga uppmärksamhet på någon tiondels sekund och där ganska få ger sig tid att verkligen ta in en bild gett denna accelererande utveckling mot det mer och mer extrema. Allt styrs av antalet inklick och likes idag, och det är bara att se sig om på nätet för att förstå vad som genererar detta.
Det finns dock ett problem med denna utveckling och det är att vi blir mer och mer avtrubbade, kräver extremare och extremare bilder (och berättelser) för att vakna upp för ett ögonblick ur vår surfdvala.
Skulle sådana fotografer som Cartier-Bresson och Koudelka eller Ansel Adams och Edward Weston ens få chansen idag? Jag tror inte det. Deras bilder är alldeles för ”långsamma” för att vi i dagens tempo skulle hinna med att se dem, de flesta av oss.
Bildbehandlingens resa mot det extremare har pågått ganska länge, men nu kommer även AI så att man inte ens längre vet om det är ett fotografi man tittar på eller något sammansatt av en dator, som ytterligare kommer att styra algoritmerna mot det ”de flesta vill ha”. Risken är att vi kommer få en väldig likriktning av extremt slagkraftigt men på innehåll både likriktat och tunt material i framtiden. Denna utveckling har pågått ganska länge som sagt, men frågan är om inte AI verkligen kommer att sätta turbo på utvecklingen?
Föresten, här är samma bild som ovan fast som det såg ut i verkligheten:
/B
/Affe
/Affe
Du har rätt i det. De flesta bilderna idag är en aning borta från verkligheten. Men det började redan på femtiotalet i vårt land. Tio fotografernas mer kontrastrika bildform bröt starkt mot Rosenlundarna. Internationellt såg man också detta och jag tycker Koudelka hörde till nybildarna.
Datorerna gör det så lätt att göra din första bild och alla andra som avviker från fotograferingstillfället. Betraktaren vet ju inte hur det såg ut.
Min blogg som ligger bredvid din idag är ett exempel på att fotografen försökt att framhålla känslan av starkt snöfall. Det gjorde inte kamerans algoritmer, vilka Olympus ingenjörerna bestämt, skulle verka på råbilden. Här blev det en balansgång mellan vad jag såg och kameran. Datorerna idag hjälper idag oss som var med i snön. På femtiotalet var det svårare att göra rätt ursprung hos bilden.
Jag vågar inte gå in på AI för jag undviker det om jag kan.
Ha det gott
Bob
/Affe
Vi får nog alltid räkna med vissa överdrifter,både när det gäller färgfoto, som svartvita bilder för att efterlikna mästarna. Det viktiga är att vara aktiv och fotografera. i stället för att ständigt tala om eftertänksam eller riktig fotografi. Det behövs nytänkande. Vi lever nu.
/Affe
/Affe
Till att börja med vill jag säga att jag tycker att din andra verklighetsanknutna bild av Mariaberget är bra mycket bättre – och att det förefaller mig att dom som tycker att den första är bättre har dålig smak.
Kan man komma åt dom som föredrar det braskande och har dålig smak? Naturligtvis inte. Är det ens önskvärt att försöka?
Jag brukar jämföra lite med bilder åstadkomna med färg och pensel. Brukar man ifrågasätta konstnärer för deras val av palett, färger, eller penslar? Kan man förebrå marknaden som tillhandahåller en giftgrön pistagefärg som inte finns i verkligheten? Får man verkligen ha en sådan på paletten?
De flesta brukar vara överens om att bilden aldrig är objektiv - inte ens om fotografen anstränger sig för att visa verkligheten. Fotografens val och preferenser ligger alltid i botten som en subjektiv faktor.
Nu har vi fått väldigt många penslar och braskande färger på den fotografiska paletten, och har man väl släppt anden ur flaskan, så går det inte att få in honom igen.
Det är nog bara att hoppas på den goda smaken – och att folk tröttnar på braskande intetsägande försök till genvägar.
/Affe
Kommer du ihåg vilka rosenröda förhoppningar som man knöt till internet i dess barndom? Alla skulle få säga sitt. Demokratin skulle fördjupas - och liknande snömos.
Det blev visst inte riktigt så... :-(
/MA
/Affe
Den nedre bilden är den som helt klart skildrar miljö och atmosfär bäst. "Vi som gillar X-köping håller nog på den övre. Det är fint med färg. (Det finns nog mycket mer att tycka om det här. Kul att du tar upp det.)
/Gunnar S
/Affe
Men den utvecklingen började väl redan när de färgade glasögonen lanserades...
/Affe
”Allt som visas är så skruvat idag. Snart är det bara det vanliga som är ovanligt.”
Gerry i en intervju.
/Affe
Det jag egentligen vill med inlägget handlar inte så mycket om att överdriven bildbehandling när det gäller dokumentära bilder i sig. Utan vad som driver utvecklingen mot detta. Och där tror jag att det snabba flödet på nätet är avgörande, du har inte många tiondelar på dig att fånga människors uppmärksamhet. Och när det fungerar så att mer eller mindre alla baserar sitt utbud på antalet inklick vilket även är det som genererar pengar så gäller det att se till att bli klickad så mycket som möjligt. Detta tror jag skapar enkelriktning. Jag tror dessutom att detta rasande tempo står i direkt motsats till eftertanke och kontemplation. Det var egentligen detta jag ville peka på i mitt inlägg.
Jag har inga lösningar utan jag tror att det bara är att acceptera att det är som det är. Men jag tycker att det är intressanta frågeställningar.
/ Björn
PS1 Bra bilder båda och bara du Affe kan säga om du haft en mening med bilden som gör andra bilden bättre
PS2 För att göra det ytterligare komplicerat är det lätt att få för sig att detta gamla krav på att alla foton ska vara rimligt naturtrogna satt sig så väl att väldigt många har bestämt sig för att det är detta man tycker om, inte det "överdrivna". Sett ur ett konstnärligt och bredare perspektiv är det för mig uppenbart att väldigt mkt av konsten handlar om att hitta nya uttryckssätt och gärna både chockera och kanske tom genera.
Jag tror att vi ser ungefär likadant på detta. Läs min kommentar till Sven ovan.
/Affe
Första tiondels sekunderna gillade jag din första bild, efter närmare titt såg jag bara nyglaserade pepparkakshus i den. Din andra står sig bättre!
Blev inspirerad att läsa om ett par kapitel i Kurt Bergengrens "Att fotografera är nödvändigt". Sammanfattning av etthundra års utveckling: Det viktiga är vad du har att säga och hur du säger det.
/Affe
Ps. Skulle behövas någon som skrev lika initierat om fotografi som Bergengren idag.
I och för sig är Claes Gabrielsons blogg riktigt bra:
https://claesgabrielson.wordpress.com
/Affe
/Affe