OmTag
OmTag. Tre olika svartvita bilder.
Hornsgatan, Stockholm 2005. Leica-m 35/2,0 Ilford HP5+
Tre helt olika svartvita bilder och tre olika tekniker. Jag har ju plåtat en hel del svartvitt genom åren i olika format. På nätterna med stativ och mellan eller storformat och en iso 100 film, på dagarna tidigare ofta med en småbildskamera och en iso 400 film, nu är det mest digitalt som gäller både på nätter och dagar.
Jag var ganska sen med att svänga över helt till det digitala när det gäller småbild (FF), delvis för att jag gillade och fortfarande gillar de fysiska originalen men också för att jag ganska länge inte tyckte att jag fick till det svartvita från det digitala som jag ville ha det. Men det är ganska länge sedan nu.
Nu har jag plåtat några år i nästan uteslutande i färg men har fått ett ryck att jag skall köra svartvitt ett tag igen för att hitta tillbaks till mitt fotograferande. Jag håller på och testar lite olika varianter av konverteringar i Silver EFEX och en fördel med det digitala är ju att man kan gå in efteråt och göra hur många olika varianter som helst från samma rawfil. När man plåtar analogt så har man den film man har i kameran och oavsett att det går att variera bildbehandlingen i efterhand så har man ju det utgångsmaterial man har, det går inte att i efterhand göra om en Ilford HP5+ till en Kodak TMAX 100, eller tvärt om.
Bergsunds Strand mot Liljeholmen, Stockholm 2024. Nikon Z6 II Z 35/1,8 S Lightroom och Silver EFEX
Detta kan jag dock göra i det digitala om jag vill, liksom att jag kan jobba med filen för att få fram helt nya uttryck som inte är bundna till någon film om jag vill eller kanske som oftast en kombination av bägge. Men varje teknik har sin tjusning och det kokar ned till vad man själv gillar och som jag sagt tidigare: Om man gillar mörkrum så ger en snygg mörkrumskopia på ett fint papper en egen dimension, kanske inte så mycket för betraktaren då det idag finns en mängd papper till skrivaren att välja på som är väldigt lika mörkrumspapper men däremot den egna tillfredsställelsen med en välgjord mörkrumskopia tycker jag fortfarande är en annan sak än när jag fixat bilden i datorn och skrivit ut den.
Marievik, Stockholm 2014. Wista 45 SP 150/5,6 Kodak TMAX 100