OmTag
OmTag. Exakt som kameran registrerar det eller skall jag försöka återskapa en känsla?
Fotografi är kul på många sätt. Dess unika möjlighet att frysa ett utsnitt av tiden är givetvis det som främst ger fotografiet en särställning jämfört med andra uttryckssätt. Men det går att göra så mycket med en bild, jag kan tycka att det renläriga blir lite för begränsande ibland.
Det finns ju dem som propagerar för att man skall presentera bilden näst intill exakt som kameran registrerade den. Detta förhållningssätt kan givetvis ha sin riktighet när det gäller sådant som journalistisk verksamhet när man gör anspråk på att visa ett stycke verklighet som den såg ut framför kameran. Men för min del vill jag ofta förmedla känslan inför motivet och det innebär ofta att jag bildbehandlar en del.
Dagens gråväder med duggregn är ett bra exempel tycker jag. Bilden tog jag på Reimersholme när jag var ute med hunden och rakt av konverterad till svartvitt med förinställningen för Fuji Acros, vilken är poppis för många som kör svartvitt jpg i kameran, tycker jag att den blev ganska trist. Den andra bilden stämmer mer med hur jag upplevde motivet och "såg" bilden när jag tog den.
Jag tror att många också missar att kameran oavsett med sensor eller film registrerar kontraster osv. ganska olika mot hur vi människor "ser", våra synintryck tolkas ju dessutom av våra skallar vilket gör att det ibland, som här, kan stämma bättre med "verkligheten" som vi faktiskt upplever den om vi bildbehandlar för att få fram "känslan" i bilden.
/Affe
/Affe
Visst är det som du skriver att man jobbade ganska hårt i mörkrummet för att få fram bilderna som man ville ha dem.
/Affe
Jag uppskattar dina inlägg som får en att tänka och fundera runt det här med gråskalebilder.
/Gunnar S
Jo, bildbehandlingen kräver sin kunskap även den, jag har hållit på ganska länge själv.
/Affe
/Gunnar S
/Affe
/Affe
Tycker dock i detta fallet, att den översta bilden är bäst :) Den känns mest ren och neutral. I den nedre verkar det som du lagt på lite för mycket effekt och en svag färgton, som jag tycker blir för mycket. Men det är som sagt, en smaksak.
Men trevligt att du lägger upp båda versioner, så att man kan jämföra, och bilda en uppfattning. Fin bild!
Personligen tycker jag inte att "den raka" konverteringen alls återger den stämning som jag upplevde när jag stod inför motivet. Men som sagt det är en smaksak, men den raka bilden är mycket "plattare" än hur verkligheten såg ut.
/Affe
Jag läser många av blogginläggen här på FS – inklusive ditt. De som sysslar med svartvitt har mitt speciella intresse. Då jag inte har någon erfarenhet av analog svartvit fotografering. Jag har bara lite teoretiska kunskaper och att läsa dina kloka ord bidrar till ytterligare information och "kunskap". En sak som jag tror att jag har lärt mig är att det finns lika många åsikter och attityder om svartvita fotografier som det finns om färgfotografier.
Du skriver: "... konverterad till svartvitt med förinställningen för Fuji Acros, vilken är poppis för många som kör svartvitt jpg i kameran..."
Ska jag förstå att du konverterar till simuleringarna som finns i LR och som inte är Fujis originala ?
Jag använder Fujis simuleringar i min Fujifilm X100F, men använder även de många justeringsmöjligheter som finns i kameran - Dynamic Range - Highlight - Shadow - Sharpness - Grain - Noise Reduction och för färgfotografering även White Balance.
Ursäkta den långa kommentaren. Jag ska nog skriva ett inlägg om Acros på min egen blogg lite senare :-)
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Vilken kamera använder du ?
Jag körde ju Fuji själv under en hel del år och jämförde konverteringarna i kameran med de som man kan göra i Silver Efex (som är det konverteringsprogram jag använder) och skillnaderna är inte så stora att jag ser några om jag gör en rak konvertering där jag väljer acros i Silver Efex. Sedan kan man givetvis jobba med olika parametrar som finns i kameran och skillnaden blir egentligen bara att man har mycket större möjligheter att själv välja effekter och påverka dessa i datorn.
Men den enkla sanningen är ju den att om man är nöjd med hur bilderna blir i kameran och JPG direkt och inte anser att man behöver den extra kvalitet och de extra möjligheter man får genom att plåta raw kan man givetvis göra så.
För egen del vill jag gärna ha originalen med all information som registrerades av kameran, ofta kommer jag på att jag vill göra något med någon bild långt senare. Jag brukar jämföra det med att ha negativen att jobba med vs att "bara" ha en kopia att arbeta med.
/Affe
Jag har själv Silver och använde den mycket innan jag skaffade Fujien.
Hela tanken med Fujis simuleringar av egna analoga filmer är att man ska kunna göra de justeringar som man också kan göra med bildbehandlingsprogrammen direkt i kameran. Det betyder inte att du kan ha den extra fotohobbyn att sitta vid datorn och spela "mörkrum". Det är okej för mig, men för att kalla det den enkla sanningen - det är förmodligen att sträcka det lite för mycket :)
Fortfarande med många vänliga hälsningar från Erik.
/Affe
/ Bengt.
/Affe