OmTag
OmTag. Att välja sitt uttryck analogt och digitalt.
På den analoga tiden valde vi, de flesta av oss, film efter hur vi ville ha våra bilder. Oavsett svartvitt eller färg ger olika filmer olika tonalitet och kontrast.
När det gäller det svartvita provade jag en hel del olika filmer för att komma fram till de filmer som gav bilderna den gråskala och kontrast jag ville ha. Dels tecknar olika filmer in färgerna på olika sätt i gråskalan och dels varierar kontrasten i såväl mellantoner, hög och lågdagrar en hel del mellan olika filmer.
Färg funkar på ungefär samma sätt plus då förstås att de dessutom återger färger på lite olika sätt.
När det gäller det analoga svartvita (och även färg för de som känner sig manade) påverkar även framkallare och framkallning kontrasten. Men när det gäller det svartvita främst på ”global” nivå. Alltså kan man framkalla en film till högre eller lägre kontrast genom att till exempel förlänga eller förkorta framkallningstiden. Men det går aldrig att framkalla till exempel en Kodak TMAX 400 så att den ger bilder som en Ilford HP5+ eller tvärt om. Varje film har sin unika karaktär.
Något som dessutom kan påverka filmvalet är vilka motiv som fotograferas, fotograferar jag landskap kanske jag vill ha lite mjukare gråskala än om jag fotograferar gatuliv i staden till exempel. Plåtar jag i mörker vill jag ha bra lågdagerseparation men om jag plåtar skidåkning i solsken kanske högdagerseperationen är viktigare osv. osv. Filmvalen påverkas med andra ord dels av tycke och smak och dels av motivet. På den analoga tiden var detta självklarheter och inget man ifrågasatte.
I den digitala eran har jag möjlighet att göra samma val eller till och med helt egna för varje bild om jag vill. Jag utnyttjar det där jag tycker att jag behöver för att få fram ett resultat som är som jag vill att det skall vara.
På samma sätt som när jag plåtade nattbilder på staden med Fuji Velvia 50 som gav överdrivna färger och kontrast förstärker jag en bild digitalt idag om jag tycker att det är det uttrycket jag vill få fram.
Är det då ”rätt” om jag gör det analogt genom filmval och/eller framkallning men ”fusk” om jag gör samma sak digitalt? Ibland när jag hör debatten kan jag få för mig att det finns de som tycker så.
Filmval i DxO Filmpack 7: Fuji Velvia 50
Däremot val av film för att få ett speciellt uttryck är ju ingen större skillnad.
/Affe
Du skriver att de flesta av oss valde film efter hur vi ville ha våra bilder. I mitt fall var det mer basic. Kodachrome för diabilder eftersom Kodachrome hade bäst hållbarhet. Fuji Superia 400 för negativ färgfilm eftersom den funkade bra och ISO 400 var stor hjälp att över huvud taget få bilder utan stativ och utan blixt.
/Affe