OmTag
OmTag. AI, hot eller hjälpmedel?
Varför inte ta bort de störande papperskorgarna och gör bilden svartvit?
Eller kanske en färgbild utan dam?
Jag gjorde ett inlägg på Facebook nyligen där jag startade en diskussion om detta med att använda AI för att ”städa” i sina bilder och la upp ett enkelt exempel där jag ”städat bort” några störande stolpar i en bild.
Tanken med mitt inlägg var att försöka åskådliggöra problematiken runt detta jag kallar fotografi och skillnaden från fotobaserat bildskapande där man använder fotografi som grund och använder de hjälpmedel som finns för att skapa en slutgiltig bild som till innehåll skiljer sig från det jag fångade med kameran i tagningsögonblicket.
När det gäller fotografi, som jag definierar som ett stycke verklighet fångad med en kamera på film eller sensor vid exponeringen, så är ofta hela storheten att se och lyckas fånga det jag ser i en komposition som är slående med en kamera just när det utspelar sig.
Storheten handlar alltså om förmågan att se och göra bild av det jag ser.
När det kommer till andra former av bildskapande är ofta storheten en vision eller idé som jag skapar i mitt huvud och att sedan förverkliga detta till en bild som kommunicerar mina tankar till betraktaren.
Ett problem uppstår om man inte skiljer det ena från det andra. Många av de bästa fotografierna som tagits skulle helt förlora sitt värde, anser jag, om det visade sig att de inte alls var tagna som fotografier utan skapade i efterhand i lugn och ro framför datorn eller med andra verktyg. Detta handlar inte om att nedvärdera de som ägnar sig åt fotobaserat konstskapande, men man måste skilja det ena från det andra.
Om vi inte gör någon skillnad på bilder fångade med en kamera som en avbildning av ett stycke verklighet och bilder där man skapat sin egen verklighet i efterhand, en verklighet som aldrig existerat i sin helhet framför kameran, är fotografin stendöd!
Visst kan jag för min egen tillfredställelse gå runt och ta mina bilder som nu, men om jag visar mina bilder eller ser andras så är det för mig avgörande att jag vet vad jag tittar på. Är det ett fotografi, eller något som skapats i efterhand?
Dagens teknik ger möjligheter att skapa bilder där det är mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att bara genom att betrakta bilderna avgöra vad som är vad. Det är också en teknik som är i sin barndom och utvecklas rasande snabbt.
Det finns också en risk att vi får en väldigt tillrättalagd verklighet när vi kan lägga till eller ta bort i bildytan efter eget huvud och om vi tycker att det är ok att göra det utan att tala om det. Tyvärr går trenden mer och mer åt att överdriva sina bilder även om de inte är manipulerade på det sättet att man plockat bort eller lagt till. Finns någon bild i någon fototävling idag som inte är överdriven när det gäller färger och kontraster som exempel? Skillnaden med denna överdrivna bildbehandling är att vi kan relatera till vår egen erfarenhet av verkligheten och se att bilden är överdriven.
Om vi börjar plocka bort och lägga till saker i bilder bygger vi en fantasivärld eller ger uttryck för en egen vision. Inget fel i detta, men för mig är detta inte fotografi.
Bildexemplen är fixade genom de nya AI-verktygen i Lightroom, samma och mer avancerade finns i Photoshop. Jag har inte lagt någon tid på att få till det exakt utan bara markerat det jag valt att plocka bort och tryckt på ”ta bort”. På samma enkla sätt går det givetvis att även lägga till, byta ut ansikten eller vad man kan komma på att man vill göra. För att inte nämna möjligheten att helt skapa sina bilder via en prompt.
Tekniken finns där och tiden kan inte backas, men hur kan vi skilja det ena från det andra? Är det ens genomförbart? Om inte så tror jag att risken är stor för att fotografiets historia snart är över.
/Gunnar S
/Affe
/Gunnar S
Än så länge går det att skilja riktiga foton från det andra genom att kolla vem som gjort bilden. Här på FS dessutom om en pålitlig upphovsperson anser att den är dokumentär. Inte vattentätt men funkar för det mesta.
(Först trodde jag att din förstabild var AI-genererad. Damens sätt att använda fötterna trodde jag AI hittat på.)
/Affe
Jag tror mycket mer på C2PA-verifiering men tyvärr så verkar ju både tillverkare av både kameror och mjukvaror mer se detta som ytterligare en sätt att tjäna pengar och då blir det ju så att tekniken inte får den spridning den annars skulle fått.
Se bara exemplet Capture One som avstått att erbjuda detta i den mest köpta PRO- versionen utan kräver att vi köper de dyrare "All in one"- eller "Studio"-versionerna.
Om alla våra konverterare och foto-DAM skulle haft detta inbyggt så skulle tekniken fått en helt annan spridning. En del som Capture One surrar om sina kostnader för tekniken men det hindrar ju inte att ett enmansföretag som Photools kan erbjuda en sådan enkel verifieringsfunktion i iMatch som kostar bara drygt 1700 spänn. Om jag skulle vilja ha det i PhotoMechanic så kostar en sådan evighetslicens ca 5500 såpänn numera.
Det är ju ingen tillfällighet att både Capture one och Camera Bits beter sig på detta sätt för båda dessa roddas ju numera av räknenissar på riskkapitalföretag. Så deras fokus är ju knappast främst användarna och dessas behov att kunna verifiera de bilder de har behov av att fastställa äkthet och proveniens på.
Jag försökte stå med fötterna så som damen på bilden gör. Det är svårt för mig och kändes inte naturligt. Så, är damen också AI från start?
EDIT: Nu ser jag att Måns ovan redan undrat om fötterna. Är damen virtuell?
/Affe
För ett par år sedan hade jag sett fötterna och trott att damen stod sådär, nu är jag osäker på om det kan vara sant. En intressant men märklig tid att leva i.
/B
/Affe
Jag läste i senaste numret om den hyllade ”gatufotografen” Fredrik Axling i senaste numret av Fotosidan Magasin. Där får man höra att ”Jag tar hela tiden bort saker som stör eller är i vägen. Det har jag inga som helst problem med”. Det är ju bra att han är öppen med det och det finns ju ingen lag emot att göra så men jag tycker att det är extra viktigt i tider av AI-generade bilder och AI-teknik att man som fotografivän står upp för det äkta och omanipulerade. I alla fall där betraktaren kan förvänta sig att fotografiet man ser på är hämtat från verkligheten.
AI-utvecklingen går mycket snabbt framåt och det är bara en tidsfråga när bilder skapas som inte ens tränade bildkonsumenter kan avgöra är AI.
Mvh
Fredrik
/Affe
/Affe
/Affe