OmTag

Efter några års uppehåll med bloggande på fotosidan startar jag om 2024. Det kommer mest att handla om fotografi i olika former och en del om hur jag tänker runt mina bilder.

OmTag. Är teknisk kunskap viktig eller irrelevant?

Det kan vara svårt att vara objektiv till sina egna bilder. Varför vi gillar dem kan bero på så många andra saker än de som ses av en betraktare utan bakgrundsinformation eller någon som inte delar samma erfarenheter av använd utrustning till exempel.

Den här bilden är en sådan som har ett speciellt värde för mig både för att jag kommer ihåg natten och stämningen när den togs och för att jag vet vilket pyssel det är att ställa in storformatskameran i natten när man knappt ser motivet på mattskivan, hur viktigt det är med exponering och framkallning osv. kort sagt kräver en sådan här bild tagen med de prylarna den togs en hel del jobb och kunskap för att få till.

Någon utan samma erfarenheter ser bilden som en bild vilken som helst av naturliga skäl och kanske rycker på axlarna där vi som plåtat en del storformat vet hur extrema exponeringstider ställer till det, krånglet att ställa in kameran när ljuset tryter osv. kanske tycker att det är en häftig bild.

Det finns dem som är tekniknördar där tekniken i sig blir det viktiga, jag tillhör inte dem. Men det finns också dem som är direkt teknikfientliga och nästan verkar bli förbannade om någon tar upp något tekniskt.

För att ta en sådan här bild som exempel kommer man inte undan att fördjupa sig en del i tekniken. Eller om jag vill kunna få mina bilder att se ut som jag vill ha dem oavsett i datorn eller i mörkrummet kommer man inte ifrån att man måste lära sig en del teknik.

En del kanske lär sig namnen på de olika momenten och teknikerna som används, andra kanske använder dem utan att sätta namn på dem. Men ganska få har någonsin kunnat prestera något fotografiskt utan att lära sig en viss mängd teknik.

Så till det tekniska om denna bild: Fotograferad med Wista 45SP en 4 * 5 tums storformatskamera, objektivet var ett Rodenstock Apo Sironar-n 150/5,6, filmen Kodak TMAX 100, ljusmätaren en Quantum Calcu-Light XP är viktig då den är en av få mätare som mäter tillräckligt svagt ljus för att fungera på nätterna, stativet har jag för mig var ett Berlebach report (ett tungt trästativ) med ett Manfrotto 410 växelhuvud. Växelhuvuden är de exaktaste och stabilaste jag kommit i kontakt med, men ganska långsamma att jobba med. Exponeringstiden på f/22 blev ca 20 minuter. Framkallade gjorde jag i rodinal 1+100 i ca 15 minuter med sparsam agitering för att få ned kontrasten i negativet.

Detta med teknik må vara trist, men ibland är det direkt nödvändigt att grotta ned sig i för att kunna ta de bilder man vill ta.

Inlagt 2025-08-16 00:21 | Läst 377 ggr. | Permalink
Oj. Storformat kan vara väldigt speciellt. Särskilt när man använder väldigt långsam film. TMAX 100 är väl inte riktigt det - antar jag men med sådan kan man ju få jättelånga exponeringstider även i "dagsljus". Då kan t.o.m. använda en ljuskälla för att "måla" delar av bilden och på så sätt lätta upp de delar man vill "i hyfsad lugn och ro". Första gången jag såg det i praktiken var när en speciell fotograf hyrts in med sin Storbildskamera för att ta produktbilder av silkscreen tryckpressar hos Svecia Silcscreenmaskiner i Albys industriområde.

Vaddå slutare? Fotografen bara tog av objektivlocket och gick sedan vara runt och lättade upp skuggorna. Vaddå efterbehandling? Den hade han ju redan gjort vid exponeringen. Rätt cool var det och en verklig upplevelse.

Väldigt fint djup i denna bilden och upplösningen/detaljeringen verkar otrolig som den ju faktiskt blir med dessa förutsättningar. Kul att du delade med dig!
Svar från alf109 2025-08-16 03:25
Tack ska du ha Sten-Åke.
Storformat är speciellt, men jag har blivit för lat så det blir sällan som kameran används. ;)
/Affe
Det är väl rätt dyrt också?
Svar från alf109 2025-08-16 17:47
Jo film är dyrt, men å andra sidan går det inte åt så mycket om man plåtar storformat. Jag har aldrig hunnit med fler än 4 blad någon natt tror jag.
/Affe
Det är skönt att veta att tekniken sitter där i bakhuvudet. Ibland behöver man inte tänka på det. Ibland, som i ditt exempel, hänger bilden helt på det. För min del litar jag någorlunda på någon form av automatik till mycket, eftersom det fungerar så bra. Men jag vet när det inte fungerar, och vad som bör göras istället. När jag har en gammal kamera utan ljusmätare kan jag fortfarande gissa rätt exponering för det mesta. Kunskap har väl i sig något slags värde, tycker jag, och tillräckligt ofta är den avgörande.
Svar från alf109 2025-08-20 17:02
Tack ska du ha Mattias.
Jag tror också att många av de som är "motståndare" till teknik ofta kan en massa själva som handlar om teknik utan att de tänker på det. Exempel som att man lärt sig hur kamerans automatik exponerar och anpassar mer eller mindre omedvetet för motivet där det inte funkar som kameran mäter, motiv med ljus himmel, jag sänker kameran och låser exponeringen innan jag komponerar och tar bilden till exempel och en massa liknande.
/Affe
Sten-Åke Sändh 2025-08-20 23:26
Det är ju en intressant tanke hela den ständigt återkommande diskussionen om bild/motiv/kompositionsfokus kontra teknikfokus. I mitt huvud går den uppdelningen inte ihop längre. Främst för att tekniken nu utvecklats så långt och blivit så smart att exv. telefonerna ofta klarar att skapa tekniskt väldigt bra bildkvalitet med automatik och en automatik som ju just gör att man fullständigt kan fokusera just på bild/motiv och komposition och timing istället för att riskera att missa tillfället när man står där och fipplar med en massa manuellt på en systemkamera i manuellt läge. På något sätt har ju kamerateknikens utveckling de senaste åren faktiskt upphävt mycket av behovet av det teknikfokus som tidigare fanns då tekniken var mycket mer rå och outvecklad.

Jag menar då inte intresset för nya kamerahus och objektiv som alltid verkar ha sin publik, utan mer själva handhavandetekniken och de högre krav som ställdes på denna tidigare än idag då mycket av fotografernas kunskap redan ligger i kamerornas algoritmer.

Idag tycker jag väl fotografernas kunskaper mer kommer till uttryck i efterbehandlingen och i förmågan att med hjälp av exv. dagens fantastiska RAW-konverterare (även om även dessa har en hel del smart AI och automation) skapa de uttryck man vill uppnå. Det är ju de insatserna som går betydligt längre oftast än de kamerornas inbyggda algoritmer kan åstadkomma.
Sten-Åke Sändh 2025-08-20 23:48
Sedan tar ju du Alf detta ännu längre än de absolut flesta analoga fotografer för det du och en del av dina storformatskompisar gör med era storformatkameror är ju verkligen ett gediget hantverk som kräver massor av kunskap och erfarenheter när ni ofta utnyttjar långsamma filmer för att med hjälp av dessa näst intill skulptera fram bilderna med ljus och det är så häftigt och verkligen långtifrån vad de flesta av oss andra håller på med - inte minst de som vid den andra motpolen smattrar av X-antal tiotals bilder per sekund för att med automatikens hjälp i bästa fall få en enda fågel- eller sportbild- som kan falla på läppen. Men oavsett vad man nu gör så krävs det ju kunskaper utöver vad gröna P-läget kan erbjuda även om man nu inte vill låtsas om eller prata om det.
Sten-Åke Sändh 2025-08-21 00:03
Sedan tar ju du Alf detta ännu längre än de absolut flesta analoga fotografer för det du och en del av dina storformatskompisar gör med era storformatkameror är ju verkligen ett gediget hantverk som kräver massor av kunskap och erfarenheter när ni ofta utnyttjar långsamma filmer för att med hjälp av dessa näst intill skulptera fram bilderna med ljus och det är så häftigt och verkligen långtifrån vad de flesta av oss andra håller på med - inte minst de som vid den andra motpolen smattrar av X-antal tiotals bilder per sekund för att med automatikens hjälp i bästa fall få en enda fågel- eller sportbild- som kan falla på läppen.

Men oavsett vad man nu gör så krävs det ju normalt kunskaper utöver vad gröna P-läget kan erbjuda i en systemkamera även om man nu kanske inte vill låtsas om eller prata om det. Många av oss har ju dessutom ofta glömt att vi sedan länge vant oss vid Auto White Balance, Auto ISO, Auto ISO Minimum Shutter Speed, Dynamic Range Optimizing, Face Detection, Eye Focus, och andra smarta komplement till Auto Focus.

Ändå hävdar vi själva och bara vi själva fortfarande att det är vi och bara vi som skapar bilderna. Att AI nu kan skapa bilder helt utan en kamera är kanske inte så konstigt för på många sätt så är ju den utvecklingen bara en logisk förlängning av det utveckling som skett sedan länge i våra kameror och konverterare. Det blir faktiskt svårare och svårare att ära en fotograf idag för en bild som skapats med en modern systemkamera - en bild av vem? Med analogt foto var det betydligt enklare.
Svar från alf109 2025-08-21 19:06
Jo detta med storformat på natten är ett kapitel för sig givetvis och där kommer man inte runt att lära sig en hel del om såväl exponering, kamera som film och framkallning. Men detta med storformat generellt är kanske överkurs för de flesta, man måste gilla det för att hålla på med det och då ingår ju hur man skall hantera kamera och film i olika situationer. Men jag tror att de flesta som är mer än "vardagsknäppare" i själva verket kan och använder mycket mer teknik än vad de själva kanske tänker på.
/Affe
Sten-Åke Sändh 2025-08-21 23:09
Ja så är det ju men det är ju också så idag att mycket ju göms bakom gränssnitt som skyddar oss från "alltför mycket" direktkontakt med mycket av tekniken och vi kan ju själva välja exv. hur mycket vi vill grotta i menyer på kameror genom att konfigurera kamerorna på ett smartare sätt än fabriksläget bjudit på.



(Visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?