OmTag
OmTag. Tredje gången gilt.
Den gångna natten gjorde jag och hunden en ny sväng med Hasselbladaren, de två senaste har jag ju klantat till det som jag skrivit om. Men i natt lyckades jag inte hitta något nytt som jag kunde klanta till. De basala rutinerna är tillbaka, bland annat sådana självklarheter att allt är manuellt och då måste man också kolla att man ställt in allt rätt om det skall bli något.
Jag har ju plåtat natten med Hasselbladaren massvis med nätter tidigare. Jag får skylla mina tavlor på att det var ganska länge sedan jag var ute på natten med bladaren senast.
Vi knallade ut strax före ett hunden och jag och styrde våra steg mot Långholmen. Det var inget idealt nattfotoväder då det var klar himmel vilket gör det hela lite väl kontrastrikt.
Vi startade med att ta oss upp där de gamla värnen från andra världskriget finns kvar och tog en bild med Västerbron i bakgrunden. Det var som sagt i det närmaste becksvart där inga lampor lyste upp så jag målade fram lite ljus på värnet med ficklampan.
Sedan gick vi ned och under västerbron där det fick bli en bild. Vidare på stigen vid vattnet där vi träffade ett par som också var ute i natten, det växlades några ord innan jag och hunden knallade vidare.
Lite längre fram är det en fin vy mot Västerbron så det fick bli en bild till.
Det här inlägget har väl tema Västerbron skulle man kunna säga. Det blev ytterligare 3 bilder från Långholmen och 6 från Reimersholme, men de får jag dela upp till ett par kommande inlägg. Vid fyra på morgonen var vi hemma igen och fem var filmen framkallad och hängde på tork i badrummet.
Kameran var som sagt en Hasselblad 503cx och jag valde objektivet Hasselblad CF 50/4,0 FLE vilket motsvarar ungefär 28 mm på FF eller småbild som jag tycker att det heter, filmen var sedan flera år utgången Ilford Delta 100.
/F
Alla Tkornsfilmer har bättre egenskaper än de med traditionellt korn. Men den som är outstanding är Fuji acros, den klarar exponeringstider på upp till ett par minuter utan att man behöver kompensera. Man får gå in på de olika filmernas datablad, som finns på tillverkarnas hemsidor, och kolla varje film specifikt. Det viktiga är att man försöker hantera kontrasten vid framkallningen så gott det går.
/Affe
/F
Det finns ju en del som skiljer de analoga från de digitala. Dessa är ju plåtade på mellanformat och iso 100, mina digitala nattbilder är som regel handhållna på höga iso.
Men just formatet gör ganska stor skillnad i att få följsamhet i gråskalorna, det blir mjukare även fast det är skarpt, märker det även på bilder plåtade i dagsljus.
/Affe
Men hur mäter du exponeringstiden? Har du en lös exponeringsmätare, använder du en digitalkamera inställd på ungefär samma känslighet som filmen i bladaren eller förlitar du dig på tidigare erfarenheter?
//Anders
/Affe
/Affe
Hur som helst, dina nattbilder är bra och unika!
/B
/Affe
I den översta, trodde jag först att du hade använt blixt :)
I den mellersta så känns som du provat ett nytt "grepp" med en lite rörig förgrund, spännande.
I den nedersta känns det mer som du återvänt till din vanliga stil, och valt ett klassiskt motiv, eller klassisk vy.
Kul att se lite olika stilar.
/Affe
/Affe
Hälsningar Lena
Det skulle nog bli marginell skillnad med det digitala på stativ åtminstone så här på skärm, kanske skulle jag få göra en HDR för att klara omfånget med den digitala.
Men den största skillnaden ligger nog i att det är ett helt annat sätt att plåta, det blir en form av meditation när allt tar såpass lång tid. Det lugnar ned sig skulle man kunna säga, sedan kan man gilla det andra kanske skulle stressas av det. Men man kan inte bara "rusa iväg för att ta nästa bild" liksom.
/Affe
/Affe
/Torbjörn
/Affe