OmTag
OmTag. Fotografi, känsla eller regler?
Även extremhögern har fått sin martyr, polariseringen som eldas på av ren ondska oroar mig.
Bakom häckar och staket lever idyllen vidare, åtminstone ett tag till.
Jag fotograferar sådant som dyker upp under mina promenader. Resultatet blir, liksom andras, styrt av vilket känsloläge jag befinner mig i.
Att betrakta våra egna bilder över tid kan ge oss insikter tror jag, speciellt om vi går in i efterhand och tittar. Som andra sagt innan mig är alla våra bilder en form av självporträtt.
Kameran är ett verktyg för att registrera hur vi ser och uppfattar världen och vi ser och uppfattar ganska olika som individer.
När det kommer till att tolka andras bilder spelar givetvis samma saker in, det är därför vi gillar olika bilder. Jag måste kunna relatera till det jag ser, något måste slå an hos mig.
Där någon ser en tragedi ser någon annan komedi, där någon ser känslor ser någon annan endast gråskalor och kompositionsregler.
Oavsett vilka bilder vi tar och gillar och oavsett varför så är det väldigt subjektivt. Därför är jag ganska negativ till analyserande av bilder och konst.
Visst kan det vara intressant att veta konstnärers bakgrunder och i vilken kontext bilden kommit till, men det kan också föra mig bort från min egen spontana känsla mot något som andra anser att jag bör känna eller tänka runt bilden.
Att försöka göra om något i grunden subjektivt emotionellt till något objektivt rationellt riskerar att döda spontaniteten. Om man dessutom påverkas att införa detta tänk i sina egna bilder finns risken att man förvandlas från en fotograf som försöker ge uttryck för sitt eget sätt att förhålla sig till det avfotograferade till en regelstyrd linjepusslare, där känslan dödas av viljan att ”göra rätt”.
Bilderna tog jag under en av gårdagens promenader och de visar hur jag, just nu, ser och upplever en liten del av min värld.
Jag tycker personligen att få företeelser rymmer så mycket "Kejsarens nya kläder" som konsten oavsett genre.
/Affe
mupparna som tror att de är de enda som förstår, är just - muppar. jag tycker att de har en tendens att glömma bort att allt vi tar in genom ögonen alltid förstås genom personliga filter. sen kan upphovshavaren ha haft vilka tankar som helst med sitt verk. 😄 men det som avses och det som uppfattas och därefter förstås, är sällan samma sak.
Likadant när vi kommer till detta med olika regler när det gäller komposition till exempel. Som jag ser det är de ofta efterhandskonstruktioner ,man har kommit underfund med att vissa förhållanden inom en bildyta ofta upplevs som harmoniska och så kollar man vilka förhållanden som råder och skapar "regler" baserat på detta. Jag tror mer på att vara befriad från sådana "regler" och istället försöka utveckla sina egna bilder så att de känns rätt är en mer framkomlig väg. Risken med att man matas med en massa regler och tankar innan man tar sina bilder är att det begränsar den egna spontaniteten, man försöker medvetet ta sina bilder så att de stämmer med de olika regler man fått sig till livs, man söker någon form av akademisk perfektion istället för att försöka fånga sina känslor. Det finns mängder av fotografer som jag tycker hamnat i det facket och vars bilder trots, eller kanske snarare tack vare, sin "perfektion" blir lika inspirerande att titta på som målarfärg som torkar ungefär.
Visst kan man lära sig alla regler och analysera bilder utifrån dessa om man tycker det är givande, men försök inte tänka för mycket på det när du tar dina bilder är min åsikt.
Men detta är givetvis bara hur jag ser på det och jag respekterar att andra ser det på annorlunda sätt.
/Affe
jag tror dock fortfarande på bildanalysen som ett hjälpmedel att lära sig fotografera - fast baklänges. jag kan inte komma ihåg att jag själv hade det behovet när jag lärde mig fotografera, men jag märker att mina passionista-medlemmar har ett visst behov av struktur och "något som redan finns" - nån slags regler osv, för hur saker fungerar. förr eller senare tror jag att de kommer att kunna se förbi allt det, men de är inte där än. och i processen att komma dit tror jag att de kan ha stor nytta av att lära sig litegrand om bildanalys - den som en fotograf gör när hen tittar på en annan fotografs bilder. det är ett utvecklande av seendet, tanken och språket omkring fotografi. det handlar alltså mindre om att söka/hitta nån slags sanning. det är inte heller en konstvetenskaplig analys, som är av ett helt annat slag. den är ju i princip helt uteslutande teoretisk, vilket jag personligen tycker är till dess nackdel.
men. alla äro vi olika, vilket är helt ok. jag tycker dock att det är superintressant att se skillnader i hur man tänker omkring det. det gör att åtminstone jag iaf ger mig själv möjlighet att utveckla mina egna tankar om det - jag gillar sånt. 🙏
/Affe
/Torbjörn
/Affe