OmTag
OmTag. Är det meningsfullt att analysera?
Funderat lite på detta om det är meningsfullt att intellektualisera fotografi? Visst kan man snacka om rent tekniska spörsmål som val av komposition, ljus, och så vidare. Men finns inte risken att man förväxlar ytan med den emotionella kvaliteten som väl är det man söker i sin analys?
De flesta bilder jag själv gillar till exempel har som regel en ganska enkel uppbyggnad, och visst kan man ofta hitta olika ”sanningar” när det gäller kompositioner och ljus och så vidare. Det kan vara gyllene snitt, triangelkompositioner, hur huvudmotivet samspelar med resten av bilden när det gäller färger, kontraster osv. Men samtliga bilder som berör mig innehåller något mer än det uppenbara som man kan hitta och analysera i bildytan.
Jag tycker att det ibland kan finnas en övertro på att det går att intellektualisera fotografi, om man bara väljer sina kompositioner på samma sätt som man sett hos någon bild av en fotograf som man gillar tror man att man är sanningen på spåren. Om vi tar Cartier-Bresson som exempel verkar det finnas en tro att man kan ta ”lika bra bilder” bara genom att analysera hans kompositioner och kanske till och med försöka imitera hans teknik?
Jag tror att man riskerar att gå mer och mer vilse ju mer man fastnar i sådant. Själv framhöll han alltid att det handlar om intuition och en känsla för geometri, så fort du börjar tänka är du förlorad citerade han Cezanne (har jag för mig). Fotografi, åtminstone den typen av fotografi som Cartier-Bresson ägnade sig åt var i första hand en intuitiv process, lite av en ödes ironi att få fotografer har analyserats så mycket.
Nej, jag tror att det enda man kan göra är att titta på bilder förutsättningslöst utan att försöka inordna dem i olika fack. Och när man gör sina egna stapplande försök så tror jag att det är bättre att fotografera på ett sätt som känns rätt för en själv än att försöka följa några aldrig så välartikulerade analyser.
Det kan givetvis vara ett trevligt tidsfördriv att analysera bilder, men jag tror knappast att det gör mig till en bättre fotograf. Det finns nog en anledning till att de som ägnar sig mest åt den typen av aktiviteter sällan tar några bilder själva som ligger i närheten av de kunskaper de ger sken av i sina egna analyser.
På samma sätt som man knappast kommer hitta hemligheten till Miles Davis musik genom att analysera hans trumpet, hans fingersättning eller ens genom att analysera hans dna kommer man inte finna hemligheten i Cartier-Bressons bilder genom hans utrustning eller hans sätt att hantera den. Det enda vi kan göra är att lyssna, se och låta oss inspireras, så fort vi börjar tänka är vi förlorade.
http://www.fotosidan.se/blogs/meldert/bildkonstens-gyllene-geometrier.htm?replyto=5864317
Jag samtalar hellre om bilder ur ett innehållsperspektiv, känslor, intryck osv. Det tekniska är ofta ointressant och att försöka placera bilder i olika genrer också. För mig är innehållet det vkltigaste. Vad vill bilden förmedla. Det kan vara informativt att ha bildens kontext klar för sig men bara som bakgrund för en ytterligare förståelse.
Bilder ska upplevas, inte dissekeras.
Göran
och formen kändes mycket Bresson. När jag kommenterade bilden och berömde bilden den var skitbra,, Minns jag att du nämnde .Jag råkade få med en cyklist också. Och jag kommenterade man ska ha tur ibland. En riktigt bra bild var det. Jag är säker på att du inte stod och tänkte , nu ska jag ta en Bressonbild.Jag tror att det slumpar sig så, på samma sätt som jag omedvetet, kan höra influenser från basister jag har lyssnat på i mitt eget spel. Men som du riktigt påpekar .Skulle jag tänka , när jag går till ett jobb.Nu ska jag spela som Ray Brown. Så skulle det bli skit av alltihop.. Intressant inlägg. Ha det bra
/ Bengt.
Ha en bra vecka!! //Peter
En annan fråga är för vem man fotograferar. Är det huvudsakligen för dig själv eller för andra? Om det är för andra så kanske du måste fundera vad publiken vill ha men om det är för dig så gör du det som känns bäst.
Ha en fin dag Affe!
mvh Tommy
På fotografiska har de just nu en utställning av Ruud van Empel bilder:s och bildkollage.
Jag tänkte att jag skulle titta snabbt förbi på hans bilder men efter att ha tittat på några (många av dem såg ganska lika ut) så blev jag nyfiken på hans bildspråk och vad han vill förmedla. Det är starka bilder och det känns ganska obehagligt med alla dessa ögon som tycks stirra på en. Efter att ha gått runt en stund så kunde jag hitta en röd tråd, förstå vad han ville uttrycka med bilderna.
Jag tycker att det är intressant med sådana bilder. Bilderna är kanske i sig kanske inte så vackra och estetiska men själva budskapet som konstnären förmedlar via bilderna är desto mer intressant.
mvh/marie
Dina exempel är intressanta. Cézanne var vägröjare för den modernism vilken motståndarna - de totalitära regimernas censorer under 1900-talet - ofta framhöll som formalistisk och intellektuell. Aspekterna du nämner i samband med Miles Davis är knappast typiska och än mindre uttömmande för vad analys av jazzmusik kan handla om. Det du målar upp är närmast en parodi på analys.
Med en analysfientlig inställning är det lätt där man hamnar, i en karikatyr - analysen kallas gärna "dissektion" för att ge en nidbild av den tänkande individen som en typ befriad från både empati och fantasi.
Det är bara trångsynta människor som inte kan hålla två tankar i huvudet samtidigt, liksom det är andligt fattiga människor som inte kan tänka och känna på samma gång i mötet med ett konstverk. Som jag ser det går den skiljelinje du vill åt inte alls mellan intellekt och känsla utan mellan god analys och dålig.
Jag har min syn på fotografering som är att förmedla samtiden för framtiden. Det är det viktigaste av allt. Mysigt även om en fotograf har ekonomisk möjlighet att lämna något efter sig i tryck. Jag har på eget förlag förlagt två böcker som blivit mycket uppskattade.
Sedan är det helt klart nu i digitala tider blir det annorlunda och frestande att vara i Photoshop och förvandla bilder till oigenkännlighet vilket inte ger ett dugg värde på något sätt. Detta är mina ord och vad jag tycker.
Likaså står naturen kvar på många ställen men ger helt klart vackra bilder för öga och själ.
Vet du förstår vad jag menar om jag här rätt eller fel bryr jag mig inte om likaså är det ointressant för mig vad målaren har för penslar och vad fotografen har för kamera.
Ha det gott Gun-Inger
-affe